Kultur

Influensere populære blant barn og unge

Mer enn halvparten av barn og unge følger influensere på sosiale medier.

Vi lever i en digital verden. Det er mange sosiale medier for barn og unge. Der er de sosiale. Og de følger kjendiser og influensere. Det er personer som ofte reklamerer for ting. Mer enn tre av ti har kjøpt noe fordi en de følger har reklamert for det. Det viser en ny undersøkelse.

– Aldersgrensen i sosiale medier er 13 år. Likevel bruker barn på åtte år TikTok. Jeg anbefaler alle foreldre å følge godt med på hvilke apper barna har på mobilen, sier Ric Brown. Han er direktør for mobil i Telenor.

848 personer mellom åtte og 19 år har deltatt på en undersøkelse om vaner i sosiale medier. Den er utført av et fransk selskap.

– Store deler av de unges sosiale liv skjer på sosiale medier. Derfor er det viktig at foreldre er bevisste på at de blir påvirket. Det sier Ana Brodtkorb i Telenor.

Av de som deltok svarte 52 prosent at de har blitt engasjert i en sak. Kun fordi noen de følger har snakket om saken.

Undersøkelsen viser også at bruken av sosiale medier blant barn og unge har økt. Dette skjer for tredje året på rad. Seks av ti bruker Snapchat daglig. 51 prosent YouTube, 46 prosent TikTok, 39 prosent Instragran og 19 prosent bruker Facebook.

– Vi blir ikke overrasket at de yngste bruker sosiale medier så mye. Men det er spesielt å se hvordan bruken av mer tradisjonelle sosiale medier synker, sier Brown.

– Når du blir eksponert så mye for andre, så er det lett å bli påvirket, sier Brodtkorb.

Siste utgave

På forsiden nå