Kultur

plotting 🛍 @mimicuttrell

Et innlegg delt av Gigi Hadid (@gigihadid)

Nå vil utlandet ha norsk mote

En oransje genser med en kleshenger på. En stor, rosa boblejakke. De har to ting til felles.

Begge disse plaggene er laget av norske designere, og sett på supermodellen Gigi Hadid. Slik spres stadig mer norsk mote til utlandet.

– Motebransjen i Norge er fortsatt ung. Men bedriftene er blitt mer profesjonelle. Det er veldig gøy å se, sier Jorun Sofie Fallmo Aartun til Klar Tale. Hun er journalist i avisa Dagens Næringsliv.

Hun har også skrevet bok om norsk motebransje. Den kom i 2014. I boka spurte Aartun hvorfor så få norske designere gjorde det bra i utlandet. Hun pekte på at mote handler om mer enn kul design. Bedriftene skal tjene penger for å vokse. De trenger dyktige folk som kan økonomi og salg. Nå ser hun en bedring.

Også Gisle Mariani Mardal ser framgang i bransjen. Han jobber med design og merkevare i foreningen Abelia.

– Norsk mote er mer populært i utlandet enn før, mener Mardal.

Bedriftene som lykkes, klarer å skape et nytt behov. De skiller seg ut og skaper noe eget, sier han. Norske klær påvirkes av folk i Norge og hvordan vi lever. Det kan godt være noe utlandet liker, ifølge Mardal.

Merket Holzweiler lagde genseren som modellen Hadid brukte. Mens designeren Christina Ledang lagde den rosa boblejakken. Skjerf fra Holzweiler blir også solgt i den anerkjente nettbutikken net-a-porter.com. Merket Tom Wood gjør det bra i Japan. Også merket By Timo opplever suksess.

– Norsk mote er gjerne praktisk, men med noe som er litt annerledes, sier Aartun.

Et eksempel er Norwegian Rain. De lager kåper og jakker som tåler regn. T-Michael designer for merket. Han ble invitert til Japan. Der skulle han designe en ny versjon av klesplagget kimono, slik at de unge skulle like den.

Det har skjedd mye de siste ti årene. I 2015 fikk Norge en ny moteuke. Oslo Runway viser fram norsk mote til journalister og folk som kjøper inn klær for butikker.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå