Norge

Sjåfører frykter at det blir farligere på veiene

Yrkessjåfører skal hvile, sier reglene. Nå kan de bli endret på.

Yrkessjåfører kjører gjerne store trailere og lastebiler. Sjåførene skal følge bestemte regler om hvile. Disse reglene gjelder både i Norge og i Europa.

Nå vil en komité i Den europeiske union (EU) endre reglene. Sjåførene skal slippe å følge strenge regler. De skal kunne hvile når det passer bedre. Reglene skal bli mer fleksible.

Dette reagerer norske sjåfører på. De frykter det blir flere dødsulykker på veiene.

– Det er nok trøtte utenlandske sjåfører på veiene i Norge. Nok norske også, sier Hans Erik Strand til avisa Klassekampen. Han kjører for Kristiansen Transport.

Vi trenger den hvilen vi får. Reglene er laget av en grunn, mener han.

Han sier også at det var flere ulykker før reglene kom.

En yrkessjåfør kan kjøre i 4,5 timer. Deretter må sjåføren ta 45 minutters pause, ifølge Statens vegvesen. Hovedregelen er 11 timers hvile i døgnet.

Forbundet for transport-arbeidere støtter Strand. De snakker for sjåfører som kjører gods.

– Situasjonen er ute av kontroll. Jeg tror ikke politikere i EU forstår hva de foreslår, sier leder Lars Johnsen.

Han håper at norske politikere sier nei. Forslaget skal behandles i EU i september. Men det kan avgjøres tidligere.

Dagens regler om hviletid blir brutt stadig vekk. Sist uke ble en sjåfør anmeldt. Han skal ha kjørt 17 timer i strekk, ifølge avisa Romsdals Budstikke. Sjåføren ble stoppet i Romsdalen i Møre og Romsdal.

I mai låste vegvesenet hjulene på en trailer. Sjåføren hadde kjørt for langt uten å hvile. Det skjedde i Akershus. Sjåføren kom fra Hviterussland. Det var ikke første gang han brøt loven heller, meldte avisa Eidsvoll Ullensaker Blad.

Reglene til EU skaper politisk bråk. Politikerne kranglet nylig om byrået Acer, men sa ja til slutt.

Sju av ti vil ikke at Norge blir medlem i EU, ifølge en ny undersøkelse.

Norge er ikke med i EU, men er en del av avtalen EØS.

Siste utgave

På forsiden nå