Norge

Toåringer sliter om de har dårlig språk

Det er alvorlig for toåringer å ha et dårlig språk. De leker mer alene og blir holdt utenfor, viser en studie.

Språk betyr mye for det sosiale livet til toåringer i barnehagen. Det viser en undersøkelse om barnehagebarns kompetanse og utvikling.

Toåringer med dårlig språk leker mer alene. De faller også utenfor sosialt.

– Toåringer med språklige begrensninger mister viktig sosial erfaring. De kan forsøke å lage en strategi for å unngå noe de ikke mestrer. Det kan får følger. Og det går utover selvfølelsen, sier doktorgrads-student Elisabeth Brekke til avisa VG.

Brekke mener at dårlig språk kan føre til problemer i hvordan barna oppfører seg på skolen. Resultatene fra studiene ble lagt fram onsdag. Da var Stavangerprosjektets årlige forskningssamling.

Stavangerprosjektet er et forskningsprosjekt som følger utviklingen til over 1000 norske barn over tid.

Siste utgave

På forsiden nå