Tema

Føler seg skitne og skammer seg når de har mensen

Norske kvinner føler skam over noe av det mest naturlige i verden: At de blør hver fjerde uke. Det gjelder spesielt jenter i tenårene.

Mange norske kvinner skammer seg når de har mensen. De dekker over at de blør rundt hver fjerde uke. Det gjelder spesielt tenårings-jenter.

Det viser en undersøkelse som Norstat og Mindshare har gjennomført for hjelpe-organisasjonen Care. Det var i forbindelse med den internasjonale mensendagen fredag 28. mai.

Hele 54 prosent av norske kvinner føler seg mer skitne når de har mensen. Blant jenter i alderen 15 år til 19 år er andelen 82 prosent.

Følelsen av skam viser de ved at de blant annet skjuler bind og tamponger. 69 prosent svarer at de har gjemt unna dette. Et flertall skjuler også smerter de føler.

51 prosent av norske kvinner har følt at de må ta seg sammen når de har mensen. Selv om de har vondt. Mange føler at de må late som om alt er bra. Selv om det slett ikke stemmer. Det svarer over 60 prosent i alderen 15 år til 39 år.

– Jeg er overrasket over at vi ikke har kommet lenger i Norge. Likestillingen har gått framover. Og flere tabuer rundt sex har falt. Samtidig har overraskende lite endret seg når det kommer til mensen, sier Kaj-Martin Georgsen til nyhetsbyrået NTB. Han er general-sekretær i Care.

Mensen er helt naturlig. Likevel er det blitt unødvendig vanskelig. Årsaken er at mange føler skam rundt og ikke snakker om det. Det er en selv-motsigelse, sier Georgsen.

– En kvinne har i snitt mensen over 450 ganger i sitt liv. Ingen kvinner, noe sted i verden, skal måtte føle skam rundt det. Når jeg ser disse nedslående tallene knyttet til mensen og skam i Norge. Da er jeg redd at mensen kan bli en hindring. Med skammen som følger med mensen, skjønner jeg at en kan trekke seg unna viktige arenaer. Om en føler seg dårlig eller er redd for å blø igjennom, sier han.

Care jobber for og med kvinner i utviklingsland i verden. De opplever at mensen er en stor hindring for mange kvinner i verden.

– I flere land er tabuer, feilinformasjon og dårlig tilgang til sanitær-produkter hindringer. De går utover både skolegang og arbeidsliv, sier han. Han sier at pandemien har gjort alt verre.

Organisasjonen PLAN Internationals har laget en rapport. Den viser at korona har gjort det enda vanskeligere for mange jenter i verden å få tak i bind og tamponger. I tillegg til at det er færre steder jenter kan skifte. Og i noen tilfeller få vasket seg. Det igjen hindrer dem fra å delta i samfunnet og gå på skolen.

De siste årene har det vært noen tegn til positiv utvikling. Blant annet i reklamene for produkter til mensen. Før har det ofte vært hvitkledde kvinner med et lurt smil i reklamene. Og illustrasjoner av hvor mye produktene klarer å suge opp av knallblå væske.

I 2013 ble reklamen «Camp Gyno» hyllet som tidenes beste. Den viste dukker som sprutet ketsjup og ungjenter som skrek i smerte. Men som var stolte av å ha mensen.

I 2019 sendte folk hundrevis av klager til et tilsyn for reklamer i Australia. Da viste reklamefilmen #bloodnormal forførste gang rødt blod i et bind. Videoen ble brukt i flere land. Blant annet i reklame for merket Libresse som selges i Norge. Den viste flere typiske situasjoner rundt mensen som det er tabu rundt.

De siste årene er verden blitt mer åpen om kvinners mens. Og om andre ting som gjelder kvinner, som eggløsning og overgangs-alderen.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå