Tema

Den lille kaffeskolen

Tim Wendelboe mener at alle kan lage god kaffe. Her får du noen enkle tips.

Kaffe-kvernen buldrer. Tim Wendelboe heller den nymalte kaffen i ei presse. Den ferdige kaffen helles i to kopper. Rommet dufter av alle slags typer kaffe.
– Alle kan lage god kaffe. Det er ganske enkelt. Ta tida og vent omtrent fire minutter. Da blir kaffen god. Tida varierer etter hvor grovt malt kaffen er. Og hvilken bryggemetode du bruker, sier Tim Wendelboe til Klar Tale.

Vi er på «Tim Wendelboe» på Grünerløkka i Oslo. Det er et kaffebrenneri med espresso-bar. Tim Wendelboe er en norsk barista. En barista er en ekspert på å lage kaffe. Wendelboe ble norgesmester og verdensmester i barista-kunst i 2004. Han driver en kaffeskole for de som vil lære. Wendelboe lager enda en kopp kaffe. Det smaker litt som røde bær. Fruktig og friskt. Det er lett å lage det samme hjemme, sier Wendelboe.
– Du bør ha en kvern til kaffe-bønnene. Spør også om råd i kaffe-butikker. De vet hvordan du lager god kaffe, sier Wendelboe.

Kaffekursene er populære. Folk som driver kaféer kommer for å lære mer. Han holder også kurs for bedrifter og vanlige folk. Wendelboe har lært seg det meste selv.
– Jeg visste ikke så mye i starten. Kundene bestilte kaffedrikker jeg ikke visste om. Da måtte jeg spørre dem om hva det var, sier han.

En hvit espresso-kopp settes på disken. Kaffen er helt fersk og nymalt. Espresso er en kaffedrikk. Kaffen kan ha en fruktig smak. Og en smak som er krydret som kan minne om nøtter. Espresso brukes også til andre drikker som inneholder kaffe. Blant annet caffè latte, cappuccino og cortado.

Alt påvirker smaken, sier Wendelboe. Det er heller ikke det samme hvilket filter du bruker når du lager filter-kaffe. Brune filter er det verste.
– Det smaker papir. Bruk heller hvite oksygenblekede filtre. Og skyll filteret i varmt vann før bruk. Da blir kaffen bedre og får ikke papirsmak, sier han.

Skal du lage kaffe til flere personer, kan du bruke en presskanne. Da er det noen enkle regler du kan følge. Du heller varmt vann over den nymalte kaffen. Ikke press for fort. Da blir kaffen for tynn. Du må heller ikke vente for lenge.
– Da kan kaffen bli bitter. Omtrent fire til fem minutters traktetid før man presser kaffen, er som regel bra, sier han.

Tim Wendelboe kjøper kaffen i utlandet. Den kommer fra små plantasjer i hele verden. Kaffen starter som et bær på en busk. Det heter råkaffe. Den har ikke smak. Kaffen brennes sakte for å utvikle smaken. Han er ikke i tvil om hvor kaffen er best.
– Mange synes at Etiopia er verdens beste kaffeland. Det er kaffens hjemland. Kaffen derfra er mer aromatisk. Kaffe fra Kenya er min favoritt, sier Wendelboe.

Kaffe er ferskvare. Den bør ikke lagres for lenge. Du skal også kunne smake hvor kaffen er fra. Noe som gir dårlig smak, kan være hvis kaffen er brent for mørkt. Det gjør de ofte i USA, mener han.
– Svidde grønnsaker er det samme som kaffe som er brent for mørkt. Det smaker kull, sier han.

Han har flere tips til dem som vil lage god kaffe hjemme. Det er viktig hvor grovt malt bønnene er. Hvor i verden kaffen er fra, og om det er dårlige eller gode bønner.

– Jeg anbefaler å kjøpe litt kaffe av gangen. Ikke vent for lenge før den lages. Den mister fort smak. Og den holder bare i omtrent tre til fire uker etter brenning. Det beste er å ha en kvern. Da kan du male kaffen rett før den skal brukes. Om kaffen er nybrent og nymalt blir den best, sier Wendelboe.

Siste utgave

På forsiden nå