Tema

Han overlevde Titanic

Norske Albert Moss overlevde ulykken med skipet Titanic for 100 år siden. Her kan du lese historien om ham.

Lørdag er det 100 år siden skipet Titanic gikk på et isfjell. Ingen trodde det kunne synke. Det var ikke nok livbåter. Men etter to og en halv time forsvant det i havet. Bare 700 av de 2.200 menneskene ombord overlevde.

I 1985 ble skipet funnet på 3.800 meters dyp. Firmaet RMS Titanic sendte ned ubåter. De har filmet og tatt bilder av vraket. De har tatt bildet du ser i denne artikkelen. Flere bilder vises i april-utgaven av bladet National Geographic, og kan ses på nettsiden natgeo.no/titanic.

Det var 31 nordmenn på Titanic. Bare ti overlevde. Blant dem var Albert Moss, forteller barnebarnet Dag Bertelsen til Klar Tale.

– Bestefar var 29 år gammel, enslig og sjømann. Han skulle til USA for å jobbe på en båt. Årsaken var at båten han egentlig jobbet på, sank utenfor Storbritannia fire måneder tidligere. Bestefar overlevde først et forlis. Han gikk så ombord på Titanic, forteller han.

Moss bodde i en lugar på 3. klasse med to andre sjømenn. Han hadde få sjanser til å komme seg i en livbåt da ulykken skjedde. De rike, kvinner og barn fikk gå først. Til slutt var det bare to livbåter igjen. De slet mannskapet med å få løs.

– Så kom en bølge og skylte båtene og mange folk på dekket ut på sjøen. Bestefar og flere andre klarte å klatre opp på den ene båten som lå med bunnen opp. De var 25 til 30 personer. Det var kamp om plassen, sier Bertelsen.

Titanic skulle ikke kunne synke. Men etter to og en halv time brakk det i to og sank.

– Det var et høyt skrik som bredte seg da skipet sank og folk falt i vannet. Bestefar sa i et intervju at det skriket har plaget ham mange netter siden, sier barnebarnet.

Flere frøs i hjel mens de lå oppå den veltede båten. Så lysnet det. De som levde, vinket til en livbåt et stykke unna. Båten kom bort og plukket dem opp. Først etter seks timer kom skipet Carpathia til stedet. Moss og de andre ble brakt til USA.

SE OGSÅ VÅR BILDESPESIAL MED FLERE BILDER FRA TITANIC. Den ligger her.

Bertelsen har nå skrevet bok om bestefaren. Boka heter «Titanic og to verdenskriger». Albert Moss døde i 1973.

– Bestefar sa minst mulig om Titanic. Han var nok ikke interessert i å dvele og bore i det etterpå. Men han lot seg intervjue av noen få aviser. Der hentet jeg mye informasjon. Jeg snakket også med forfatteren av en bok om Titanic. Bestefar er en person som opplevde mye mer enn jeg visste om, sier Bertelsen.

Moss ga seg ikke etter dramaet på Titanic. Han var to uker på sykehus i New York i USA. Så gikk han ombord på skipet han skulle jobbe på som planlagt.

Men dramaet i livet hans var ikke over. Flere år senere jobbet han på en båt som seilte utenfor Marokko. Det var under første verdenskrig. Selv om Norge ikke var med i krigen, ble det skutt en torpedo mot skipet. Nok en gang reddet Moss såvidt livet. Han fikk kastet seg i en livbåt. Etter tre dager kom de fram til en by i Marokko.

– Det var utrolig hvor mye bestefar opplevde. Han klarte tydeligvis å holde hodet kaldt og tenke raskt. Jeg merket ikke noen psykiske problemer hos ham eller noe slikt etterpå. Han var en veldig vanlig bestefar for meg. Men han likte ikke å snakke så mye med folk utenom familien, sier Bertelsen.

Tilbake i Bergen giftet Moss seg. Han fikk tre barn. Men etter ti år hjemme, bar det ut til sjøs igjen. Nå kom andre verdenskrig, og han var igjen ofte i fare.

I påsken gjorde Bertelsen og de fire søsknene noe spesielt. De dro til Belfast i Nord-Irland. Der ble Titanic bygget. Nylig åpnet et 14.000 kvadratmeter stort senter i byen. Der kunne familien se kopier av lugarer og andre rom på Titanic.

Snart kan du også se en dramaserie om forliset på NRK. Der følger de ulike personer på Titanic.

Du kan også lese om denne saken i torsdagens papirutgave i Klar Tale, og løse ukens oppgave.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå