Tema

Hjelper innvandrere med fødsel

Nema skal føde i et land hun ikke kjenner så godt. Heldigvis får hun hjelp av doulaen Saynab. Et nytt prosjekt sørger for fødselshjelp til innvandrer-kvinner.

31 år gamle Nema Mohmed Bedel skal føde. Hun har en sønn fra før, men dette er første gang hun skal føde i Norge. Nema er fra Somalia. Hun kom til Norge for ni måneder siden.

Saynab Ali Mohammed er med Nema til Ullevål sykehus i Oslo. Saynab er doula. Det er en person som støtter kvinner gjennom fødsel. Men også før og etter.

– Jeg er veldig lettet over å få støtte. Det betyr veldig mye for meg, sier Nema.

Saynab er med i et nytt prosjekt. Hun er flerkulturell doula sammen med ti andre. Hensikten er å gi kvinner en trygg fødsel på eget språk. Saynab snakker språket til Nema, men også norsk. Hun oversetter det Nema sier til oss fra somali til norsk.

Nema er den første kvinnen hun hjelper. Saynab er spent.

– Jeg er glad i mennesker. Jeg vil være med og gi ekstra støtte til kvinnene som ikke snakker norsk, sier Saynab.

Hun har selv født seks barn. Hun vet hvordan det er.

Nema har nettopp blitt vurdert av sykehuset. De vil starte fødselen. Årsaken er at Nema har svangerskaps-forgiftning. Det kan være farlig for barnet og moren.

Det er Oslo universitetssykehus som har lært opp doulaene. De snakker somali, arabisk og tigrinja, som snakkes i Etiopia og Eritrea.

En doula skal ikke jobbe som tolk eller ha ansvar for det medisinske. Doulaen skal i stedet hjelpe kvinnen med følelser og praktiske ting. Hun kjenner kvinnen og landet hun kommer fra. Doulaen kan også være en støtte for kvinnens partner.

Kanskje har doulaen tips til hvordan kvinnen kan puste. Kanskje trenger hun et glass vann mellom riene, eller litt massasje.

– Jeg skal være sammen med henne så mye som mulig. Vi vet ikke hvor lang tid fødselen kan ta, sier Saynab.

– Det var en veldig god idé, det med flerkulturelle doulaer. Jeg takker dem som kom på ideen, sier Nema. Hun gleder seg til å bli mamma. Hun er optimistisk, sier hun.

Vanligvis må kvinner betale for å ha med seg en doula. Men dette prosjektet er allerede betalt for med offentlige penger og penger fra en stiftelse. Men hva skjer når prosjektet ikke har mer penger?

– Det blir min jobb som prosjektleder å finne ut av, sier jordmor Marit Stene Severinsen. Dette er et tilbud som må fortsette, mener hun.

Alle skal få et likeverdig tilbud innen helse. Dette er noe av hensikten med doulaene, sier hun. Det skaper trygghet å få føde på eget språk. Familier som er nye i Norge, kjenner kanskje ikke så mange ennå. Det gjør det vanskeligere å få hjelp fra folk. Kanskje må partneren bli hjemme og passe barn.

– Prosjektet med flerkulturelle doulaer er også bra for integreringen. Doulaene blir en del av arbeidslivet. De får betalt for jobben de gjør, sier Stene.

Nema er endelig blitt mamma igjen. Barnet kom til verden dagen etter at Klar Tale møtte henne og doula Saynab. Det ble ei jente.

Siste utgave

På forsiden nå