Tema
Bilde 1 av 5

Jobber året rundt for påskelammet

Om én måned breker det løs i fjøset til familien Aurdal. Da kommer kanskje neste års påskelam.

En grind går opp. Ut styrter to små, utålmodige lam og mammaen deres. Lammene hopper og springer rundt i fjøset. Endelig er verden blitt litegrann større. De har 
vært i bingen siden de ble født. 
I to uker har de fått være alene sammen med moren.

– Disse to lammene var ekstra tidlig ute. Egentlig starter ikke lammingen før 22. april, sier sauebonde Per Christian Aurdal til Klar Tale.

Han og kona Marianne Bårdsgjære Aurdal driver Aurdal gård. Den ligger i Åsbygda i Buskerud. Paret overtok driften og startet med sau i 2004. Siden har de fått tre sønner.

Begge to jobber ved siden av gårdsdriften. Den gir ikke nok til å leve av alene. 
– Vi prøver å gjøre det meste selv på gården. Vi har ikke råd til å leie inn hjelp til alt. Det er mye som kan læres ved hjelp av YouTube og Google, sier han.

Store, tunge mager ligger side om side på halmen. Søyene ligger tett inntil hverandre for å holde varmen. De er nettopp blitt klippet for å være klare til fødsel. Rundt 110 av de 150 søyene i fjøset er drektige. De bærer på ett, to eller tre lam. 
– Lammingen varer i tre til fire uker. Da er det jobb døgnet rundt, sier Marianne.

For rundt fire måneder siden fikk to bukker parre seg med søyene. De som ble drektige, er blitt vaksinert. Slik er lammene beskyttet mot sykdom. Magene er sjekket med ultralyd. Det viser hvor mange lam hver av søyene bærer på. De som har tre lam i magen, får ekstra mye kraftfôr.

– Hun der kommer nok til å føde om ikke lenge. Jeg ser det på henne, sier Per Christian om én av søyene.

Når lammingen starter, må det være folk på gården hele tiden. Ekteparet må opp flere ganger om natten. De må sjekke om noe er på gang.

– Hvis vi sover tre til fire timer, kan det være at et par sauer har lammet. De står sammen med alle de andre. Det er fort gjort at et lam roter seg bort fra moren sin. Da vet vi ikke hvem som hører sammen. Og moren kan ha glemt lammet og avviser det, forteller Marianne.

Til sommeren slippes alle sauene ut på beite i Nordmarka. Der går de hele sommeren.

– Utmarken gir dem gratis mat. Dyrene har det fritt og godt. Samtidig tar sauene vare på kultur-landskapet. De hindrer at det gror igjen, sier bonden.

Da blir det litt kanskje litt fri på familien, også?

– Vi har masse å gjøre også om sommeren. Vinterfôret skal lages, utstyr og maskiner skal fikses og vi må se til sauene. Men jeg drar med meg Per Christian på ferie to uker hvert år. Ellers blir det skilsmisse! sier Marianne og ler.

Først er det tid for påske. Da havner kanskje lam fra gården deres på folks middagsbord. Mange nordmenn spiser lammestek i påsken. Tradisjonen kommer fra jødedommen. Der er skikken å slakte et lam før festen pesach.

Men de aller fleste lammene slaktes om høsten.

– Jeg tipper at mye av lammet vårt fryses og selges til neste påske, sier Per Christian.

Også familien Aurdal koser seg med lammestek påskeaften.

– Påsken er kanskje den beste høytiden, synes jeg. Den er full av god mat, godteri og kos. Uten alt styret og maset som ofte er rundt julen. Vi drar ofte på hyttetur med masse familie. Men vi kan ikke være borte hele påsken. Siden det nærmer seg lamming, må vi følge med i fjøset, sier Marianne.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå