Det startet på et universitet på 1990-tallet. Unge kinesiske menn feiret singellivet 11. november. Feiringen spredde seg siden til flere universiteter. Damene ble med for å hylle livet uten kjæreste.
De unge og single protesterte litt også. 14. februar hvert år får alle kjærestepar feire seg selv. Da er det valentins-dagen.
Dagen fikk navnet singel-dagen. Hele Kina feirer den. Men dagen har forandret seg. Den har blitt årets viktigste handelsdag i stedet. Det er bare å glemme handelsdagene Black Friday og Cyber Monday. Singel-dagen er større i Kina.
– Dette er ikke sunt. Folk tar dårlige valg og kjøper ting de ikke vil ha likevel, sa Jeongwen Chiang til Los Angeles Times i fjor, ifølge DN.no. Chiang er professor og jobber med markedsføring.
Det er selskapet Alibaba som tjener stort på singel-dagen. Alibaba driver med netthandel. Selskapet har blitt en gigant i Kina. Nettstedene deres solgte varer for 50 milliarder kroner på én time i fjor.
Merkevarer og selskaper selger varer billigere. Folk sitter klare ved tastaturene for å få tak i varene.
Men hva mener kineserne egentlig om singel-dagen? Det har medieselskapet GBTimes prøvd å finne ut:
– Singel-dagen er en perfekt sjanse til å bare ha det gøy, sier Lu Xi på 27 år.
– Dagen er litt patetisk. Foreldrene mine fortsetter å mase om at jeg må finne kjæreste, sier en kvinne.
– Det er imponerende hvor mye folk shopper. Det bør folk være forsiktige med. Single burde heller treffe nye mennesker på denne dagen, sier en professor på 67 år.