Kultur

Donald får reklame-kjeft

Donald Duck får kjeft. Forbruker-ombudet mener de som gir ut bladet lager reklame rettet mot barn.

Det blir stadig mer reklame som er rettet mot barn. Forbruker-ombud Gry Nergård er bekymret. Nå mener hun at forlaget Egmont har brutt loven.

Egmont gir ut bladet «Donald Duck & co». Forlaget har sendt brev der de har bedt barn om å abonnere på bladet. I tillegg har de tilbudt gave fra Lego til dem som abonnerer.

I Norge er det ikke lov med reklame som ber barn om å kjøpe ting. Det er heller ikke lov med reklame for å overtale foreldre eller andre voksne kjøpe ting til sine barn.

– Dette er et klart lovbrudd. Egmont må stanse denne reklamen. Den er bevisst rettet mot barn, sier Gry Nergård til NTB.

Forbruker-ombudet mener reklame som er rettet mot barn er et økende problem. Det gjelder også i sosiale medier.

– Barn skal beskyttes mot reklame. Dette er noe vi skal følge nøye med på i tiden som kommer, sier Nergård.

Cecilie Bure jobber i Egmont. Hun har ansvar for abonnement. Hun sier det skjedde en teknisk feil da tilbudet om å kjøpe abonnement ble sendt ut.

– Vi beklager. Vanligvis skriver vi «foresatte til», og så barnets navn. I en kampanje vi hadde, ble «foresatte til» borte fra brevet. Denne kampanjen ble send i posten. Det skal ikke skje igjen, sier Bure.

Egmont visste ikke at forbruker-ombudet hadde tatt opp saken. Forlaget tok kontakt med ombudet på tirsdag.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå