Flagrende blomstrete klær, blonder og klassisk snitt. Det ble resultatet da designeren Erdem laget klær for kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M). I Storbritannia ble klærne utsolgt på kort tid.
Samlingen av klær fikk hjelp av en reklamefilm av regissør Baz Luhrmann. Det gjorde at den er utsolgt på nett og i de fleste av kjedens britiske butikker. Det melder kanalen BBC.
Ifølge H&Ms norske hjemmeside er det aller meste utsolgt her også. Unntak et herreskjerf og herresokker.
– Samlingen er svært sterk. Vi ønsket å skape tidløse plagg som du kan beholde i garderoben, sier Ann-Sofie Johansson. Hun er H&Ms kreative sjef. Hun sier at designerne får gjøre akkurat det de vil. Det er årsaken til suksessen, ifølge Johansson.
– Det er et ekte samarbeid. Vi ønsker virkelig deres design og kreativitet, sier hun.
I 2004 startet kleskjeden med slike samlinger laget av designere. Først ut var Karl Lagerfeld. Siden har blant andre Stella McCartney, Versace, Isabel Marant, Balmain og Kenzo fulgt etter.