Kultur

H&M-samling utsolgt på et blunk

Designeren Erdem laget blomstrete, flagrende klær for kjeden H&M. De ble raskt utsolgt i Storbritannia.

Flagrende blomstrete klær, blonder og klassisk snitt. Det ble resultatet da designeren Erdem laget klær for kleskjeden Hennes & Mauritz (H&M). I Storbritannia ble klærne utsolgt på kort tid.

Samlingen av klær fikk hjelp av en reklamefilm av regissør Baz Luhrmann. Det gjorde at den er utsolgt på nett og i de fleste av kjedens britiske butikker. Det melder kanalen BBC.

Ifølge H&Ms norske hjemmeside er det aller meste utsolgt her også. Unntak et herreskjerf og herresokker.

– Samlingen er svært sterk. Vi ønsket å skape tidløse plagg som du kan beholde i garderoben, sier Ann-Sofie Johansson. Hun er H&Ms kreative sjef. Hun sier at designerne får gjøre akkurat det de vil. Det er årsaken til suksessen, ifølge Johansson.

– Det er et ekte samarbeid. Vi ønsker virkelig deres design og kreativitet, sier hun.

I 2004 startet kleskjeden med slike samlinger laget av designere. Først ut var Karl Lagerfeld. Siden har blant andre Stella McCartney, Versace, Isabel Marant, Balmain og Kenzo fulgt etter.

Siste utgave

På forsiden nå