Kultur

Nå kan du lese Donald på lettlest språk

Det kan være litt vanskelig å lese tegneserier. Nå kommer Donald Duck på lettlest språk.

Donald Duck bør nå enda flere lesere, mener forlaget Egmot. Nå kommer de med et eget Donald Duck-blad. Det er laget for barn som skal forsøke å lære å lese. Det heter Donald Duck Junior.

– For noen barn kan det være litt vanskelig å lese teksten i hovedbladet Donald Duck & Co. Det kan være litt mye tekst. Ordene kan være litt for vanskelige, sier Marius Molaug til Klar Tale. Han er redaktør for Donald Duck & Co.

I det nye bladet blir dette endret. Bladet er tilrettelagt for gøyal trening på å lese.

– Kombinasjonen tekst, tegning og gode Donald-historier er utrolig når barn skal lære seg å lese. Målgruppen er barn mellom fem år og sju år, sier Molaug.

Forlaget har endret både på hvordan bladene ser ut og på språket. Historien i Donald Duck-bladene blir delt opp i større ruter. Det blir mindre tekst enn i det vanlige bladet.

– Det blir to ruter på hver side, så det blir helt annerledes enn vanlig Donald Duck, sier han.

Det er de samme tegnerne og skaperne som lager Donald Duck & Co, som lager Donald Duck Junior.

Hvert blad får et eget tema. I den første utgaven er temaet snø og is.

– Vi vil lage redaksjonelle artikler, med mye informasjon. Det blir også oppgaver i bladet, sier Molaug.

Blant annet bidrar fysiker Andreas Wahl. Eli Kari Gjengedal skriver om vær. De får også hjelp fra barnepsykolog Ylva Linde.

– Det er mye følelser i tegneseriene. Vi mener det er viktig å lære om følelser. Derfor har vi med oss en barnepsykolog som kan svare på spørsmål om dette, forklarer Molaug.

Donald Duck Junior skal komme 12 ganger i året, ifølge Egmont.

Det blir Silje Standal som er redaktør for Donald Duck Junior.
Redaktør Molaug sier de har hatt et junior-blad med Donald før. Nå kommer det tilbake. Bladet har de blant annet sjekket med egne barn underveis i utviklingen, sier han.

Siste utgave

På forsiden nå