Kultur
Bilde 1 av 8

Facebook – en tenåring med voksne problemer

Facebook fyller 15 år. Nettsamfunnet er en suksess. Men det har også blitt noen grove feilsteg.

Mandag 4. februar er det 15 år siden Mark Zuckerberg startet Facebook. Det skjedde på studenthjemmet hvor han bodde ved Harvard-universitetet i USA.

«Babyen» fra 2004 har blitt tenåring.

Zuckerberg drømte om å knytte hele verden sammen. Han har hatt fantastisk suksess. Det sosiale nettstedet har 2,3 milliarder brukere i måneden. Folk bruker Facebook til å dele og få informasjon, og til å knytte kontakt med andre.

Men selskapet har også fått kritikk. Noen sier at Facebook er for dårlig til å beskytte brukerne. Problemer på Facebook er svindel, mobbing, gal informasjon og propaganda og krenking av personvernet.

– Dette er et veldig mektig selskap. De har laget et produkt som mange er avhengige av og støtter seg til. Da har de også fått et enormt ansvar, sier analytiker Josh Bernoff.

I fjor opplevde Facebook flere skandaler. De handlet om at brukere var dårlig beskyttet. Facebook deler informasjon om brukere til reklame. Mange var bekymret for at Facebook brukes av utenlandske krefter for å styre politikk.

– Facebook får mindre skryt etter utfordringene i 2018. Hvert steg de tar, granskes og kritiseres, sier analytiker Debra Aho Williamson i eMarketer. Hun sier at folk stiller høyere krav til Facebook nå når selskapet er 15 år gammelt.

– Det er ikke lenger bare et oppstartsselskap, sier hun.

Bare Google tjener mer på reklame enn Facebook. Samtidig har Facebook flere tjenester. De eier Messenger, Instagram og WhatsApp. De har flere milliarder brukere.

Zuckerberg forsvarte seg nylig mot kritikk. Han sa at Facebook må drive med reklame som er spesielt mot brukerne. Slik slipper folk å betale for å være en del av nettsamfunnet.

Bernoff mener at Facebook forsøker å vise at de hjelper folk og er til å stole på.

– Når selskaper blir veldig mektige og sier de gjør det som er best for deg, da må vi holde enda bedre øye med dem, mener han.

Bernoff er usikker på om Facebook kan følge med i framtiden. Kanskje vil vi i framtiden snakke mer til nettet i stedet for å skrive. Kanskje er ikke Facebook klar for å møte veksten i bruk av såkalte smarthøyttalere. Det er snakke-høyttalere som Google Home og Amazons Alexa.

– Det er ingen garanti for at det er noen plass for Facebook i framtiden, sier Bernoff.

Williamson er enig i at Facebook bør tenke framover. Markedet begynner å bli mettet. Nesten halvparten av alle nettbrukere i verden er på Facebook. Men fortsatt finnes det steder som er utenfor.

– Facebook må tenke mer på å vokse internasjonalt i årene framover, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå