Kultur

Klager på at Tiktok godtar reklame mot barn

Forbrukerrådet er en av 17 organisasjoner som klager på appen Tiktok. De mener den gjør det mulig å sende ulovlig reklame til barn.

BEUC er forbruker-organisasjonen for Europa. De har laget en rapport om Tiktok. BEUC mener at Tiktok gjør det mulig å sende ulovlig reklame til barn og unge. Det er reklame for både usunn mat og drikke og for skjønnhets-produkter. Mye av reklamen er skjult som konkurranse eller effekter i appen.

– Tiktok vet veldig godt at de har brukere som er både over og under 13 år. Det gjør at de har et ekstra ansvar for at de skjermer de yngste som bruker appen. De skal slippe slikt innhold, sier Inger Lise Blyverket. Hun er direktør i Forbruker-rådet.

Forbruker-rådet og 16 andre organisasjoner fra 15 land klager nå på Tiktok. De har sendt klage til EU-kommisjonen og til et forbruker-tilsyn i hele Europa. De som klager mener at appen bryter flere lover som skal beskytte forbrukere.

Forbruker-rådet vil også at saken skal bli vurdert i Norge. De ber om at både Forbruker-tilsynet og Medietilsynet skal se på om det Tiktok gjør er lovlig.

Kjell Ingolf Ropstad er barne- og familieminister. Han mener det er uakseptabelt at informasjon om barn blir brukt til å lage reklame rettet mot dem. Han er også glad for at forbruker-organisasjonene jobber med dette temaet.

– Her forventer jeg at Tiktok ordner opp. De er nødt til å ta personvern på alvor. De må sikre at barn ikke blir utsatt for press fra bedrifter på nett, sier han til nyhetsbyrået NTB.

Tiktok blir eid av Bytedance. En presse-talsperson sier at de mener Tiktok er et trygt sted å være. Det gjelder særlig de yngste som bruker appen. De er opptatt av å følge lovene som gjelder, sier personen til NTB.

– Vi er åpne for å høre hva vi kan bli bedre til. Vi har tatt kontakt med BEUC for å avtale et møte. Da kan vi få høre hvilke bekymringer de har, sier Bytedance.

Siste utgave

På forsiden nå