Mer enn hundre tusen mennesker med funksjonsnedsettelse er ufrivillig arbeidsløse. Kampanjen “Flytt deg!” setter fokus på fordommer funksjonshemmede møter i arbeidslivet.
Kampanjen er laget av Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Unge funksjonshemmede. Og det er en del av prosjektet “ikke tilgjengelig”. Prosjektet består av fire ulike kampanjer som viser situasjoner der funksjonshemmede ofte møter fordommer.
En situasjon der mange opplever å bli diskriminert, er på jobbintervju. Det er dette filmen i kampanjen “Flytt deg!” viser. Videoen kan du se nederst i saken.
– Alle er enige om at funksjonshemmede skal inkluderes i arbeidslivet, også politikerne. Utfordringen er at det ikke skjer noe. Derfor vil vi med denne kampanjen vise noen av de holdningene og fordommene som kan oppleves som problematiske i arbeidslivet, sier Ingeborg Vea. Hun er kommunikasjons-ansvarlig i FFO.
Skuespiller Linn Skåber spiller en sjef som skal ansette en ny arbeidstaker. De tre som får komme på intervju, har alle en funksjonsnedsettelse. Skåber møter dem med fordommer om at de ikke vil passe inn på kontoret eller i arbeidet. Bare på bakgrunn av at de har nedsatt funksjonsevne.
– Situasjonene i filmen er erfaringer fra virkeligheten. Det eneste som er oppdiktet, er da Skåber sier at rullestolen kan dekkes til av et pledd, sier Vea.
Vea tror det er flere årsaker til at det fortsatt er så mange funksjonshemmede uten jobb. Én av dem tror hun er mangel på kunnskap.
– Arbeidsgivere kan være skeptiske til hva en funksjonshemmet kan få til. I tillegg ansetter ofte arbeidsgivere noen som ligner på seg selv, sier hun.
Forsknings-instituttet Nova ved universitet OsloMet har gjort en studie. Forskningen viser at folk som sitter i rullestol sjeldnere blir innkalt til jobbintervju enn andre. Personer med de samme kvalifikasjonene blir innkalt til dobbelt så mange intervjuer.
– Vi ønsket å forske på dette fordi det er en stor forskjell i yrkesdeltakelse mellom funksjonshemmede og befolkningen ellers. Det er et tap for samfunnet om personer behandles ulikt. Både fordi det er tap av arbeidskraft og fordi det er et tap for individet, sier Elisabeth Ugreninov til avisa Dagsavisen. Hun er Nova-forsker og leder for forsknings-prosjektet.
FFO jobber for å likestille deltakelse for funksjonshemmede og kronisk syke i samfunnet. Organisasjonen representerer omtrent 350.000 mennesker i sine medlems-organisasjoner. Med kampanjen håper de at folk blir bevisste på fordommene og holdningene sine. Med humor som virkemiddel.
– Selv om det som sies i videoen er drøyt, tror jeg at mange tenker det som blir sagt. Det viser hvor stygt, og egentlig hvor komisk det er. Selv om det har en veldig alvorlig undertone, sier Vea.
Hun forteller at det finnes ordninger som tilrettelegger for funksjonshemmede på arbeidsplassen. Men at det er mange som ikke vet om dette. Hos Nav kan både arbeidstaker og arbeidsgiver søke om støtte til tilretteleggelse.
Kampanjefilmen har fått mer engasjement enn FFO har fått for noen tidligere kampanje. Flere hundre tusen ganger er videoen delt og kommentert i sosiale medier. Nå håper de engasjementet blir til handling og holdnings-endring.
Regjeringen har et mål om at flere funksjonshemmede skal få jobb. I 2018 startet de det de kaller for en inkluderings-dugnad. Den skal gjøre det lettere for arbeidsgivere å ansette personer med blant annet funksjonsnedsettelse.
Målet er at fem prosent av alle som blir ansatt skal ha nedsatt funksjonsevne eller ha vært uten jobb i perioder. Alle offentlige bedrifter må rapportere om hvordan de jobber mot dette målet.