Kultur

Ny studie viser at Facebook merket annonser feil

Facebook har regler for hvordan de skal merke ulike annonser. Men en ny studie viser at de selv merket flere tusen reklamer på feil måte.

33,8 millioner. Så mange annonser har to grupper forskere sett på. De jobber ved universetene i Leuven i Belgia og New York i USA. Alt var hentet fra Facebook mellom juli 2020 og februar 2021.

Det sosiale mediet har strenge regler for noen annonser. Det gjelder blant annet de som er om valg og politikk. De må være merket på en annen måte.

Politiske annonser blir vist med et merke. Det skal gi svar på hvem som har betalt for den. Hvis det merket mangler, skal annonsen bli fjernet fra siden.

Men forskerne fant ut at Facebook selv ofte tar feil. Veldig ofte. Av 189.000 annonser som Facebook sjekket for om de var politiske, ble det feil på mer enn åtte av ti forsøk.

117.000 ganger klarte de ikke å finne ut at en annonse var politisk. For 40.000 andre ble den løst som om den var politisk, uten at den var det.

Forskerne sier slike feil kan føre til problemer. De advarer om at det kan bli brukt til manipulasjon. For folk kan oppleve en annonse på en annen måte når de ikke vet at noen prøver å påvirke dem.

Siste utgave

På forsiden nå