Bøker kan være en god underholdning. De kan også være en måte å øve seg bedre i norsk på. Alle disse bøkene er ganske korte. De har et enklere språk. Flere er på Leser søker bok sin liste over 100 lettleste bøker.
«Alt som er nytt» av Anna Fiske

Alt som er nytt er en bildebok for voksne. Boken handler om en ung kvinne med jobb, mann og barn. De bor i en blokkleilighet, men skal flytte. Alt er nytt og fremmed. Anna møter på problemer som er velkjent for mange.
«Hva vil folk si» av Hilde Hagerup og Iram Haq

Boka følger den pakistanske jenta Nisha på 16 år. Hun lever et dobbeltliv. Hun prøver å finne sin plass mellom to kulturer. Som en pakistansk datter hjemme hos familien. Og som ei vanlig norsk tenåringsjente med venner.
Det har blitt laget en film av boka.
«Og, En argentinsk au pairs ordbok» av Veronica Salinas

Jeg-personen i denne romanen går gjennom en identitets-krise. Hun er ny i Norge. Hverdagen er preget av rutiner og språkkurs. Savnet etter hjemlandet Argentina er stort, men det er umulig for henne å reise tilbake.
«Luringen» av Inga Husby Sætre

Naboer trenger slett ikke være gode venner. I boka «Luringen» er Susanne og Sørensen naboer. Susanne liker stillhet, renhet og ryddighet. Hun misliker Sørensen, står det i omtalen av boka.
Men en dag har en liten luring flyttet inn i hagen mellom de to. Boka kom ut i 2022 og har 88 sider.
«Under konstruksjon» av Kristoffer Kjølberg

Journalisten Sebastian er journalist. Han er alltid like ivrig. Han og andre jobber i skoleavisa Avisa. Og nå har de funnet en sensasjon. Den lokale badedammen skal bort. Utbyggeren sier de skal bygge et badeland. Men stemmer det?
Boka er en del av en serie om Avisgjengen. Forfatteren har både tegnet og skrevet på de 80 sidene.
«Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap» av Marta Breen

Illustrert bok som handler om kvinne-bevegelsens mange kamper. Boken tar blant annet for seg erklæringen av kvinners rettigheter i 1848 og suffragettene. De kjempet for stemmerett for kvinner. Boka handler også om abort og prevensjon, Malalas kamp og kjønns-lemlestelse.
«Shafias valg og andre fortellinger» av Liv Lindeman

Boka inneholder fire lettleste fortellinger. Fortellingene handler om utfordringer og gleder innvandrere møter i sitt nye hjemland. Setningene er korte, og de fleste ordene er enkle. Boka passer godt for dem som ikke har god trening i å lese norsk.
«Postkortene fra fortiden» av Thea Sofie Melberg

Postkortene fra fortiden er del av en bokserie. Serien består av lettleste krim-fortellinger. Journalisten Kristin løser mysterier.
Serien består av disse bøkene:
- «Postkortene fra fortiden»
- «Tyven på påskefjellet»
- «Kampen om fiskebruket»
«La oss si at jeg er» av Haile Bizen

Hvordan er det å være menneske i flere utgaver og kulturer? Boka med dikt tar for seg dette. Den lar leseren møte mange identiteter. Forfatter Haile Bizen er en poet. Hun kommer fra Eritrea og bor i Norge. Hun skriver på tigrinja og norsk samtidig. Boka har i tillegg lydspor. Du kan scanne QR-koder og høre diktene på tigrinja.
«Gutteboka» av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl

Er du en gutt på vei inn i puberteten? Eller en forelder? Nå var det guttas tur til å få en egen bok. «Gutteboka» skriver til deg som vil vite noe om puberteten. Det er mye som skjer i kroppen på veien fra barn til ungdom. Unge gutter skal slippe å google seg fram til svar. Det mener forfatterne. Begge er leger. De har allerede skrevet en bok for jentene. «Gutteboka» kom ut i 2021. Boka har tips, triks og råd.
Her er ti andre lettleste bøker
«Langt hjemmefra» av Max Estes
«Oslo. Byen fra skyen» av Lasse Tur
«Kvit, norsk mann» av Brynjulf Jung Tjønn
«La skogen leve» av Nora Dåsnes
«I natt er vi usynlige» av Arne Svingen
«Raud Volvo» av Trude Tjensvold
«Den svartkledde jenta» av A. Audhild Solberg
«Blå flaggermus» av Harald Nortun
«Helvete» av Erlend Loe
«Johannes Jensen tar nattoget» av Henrik Hovland
Kilde: Leser søker bok