Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Aris treningstime

Ari Behn kan bli mer kjent enn han allerede er. Behns første teaterstykke er full av historier fra hans eget liv.

I dag (onsdag) er det ur-premiere på teaterstykket «Treningstimen» på Rogaland teater. Både handling og rolle-figurer har ting som ligner på Ari Behn eget liv. Behn kan både grue og glede seg. For dette kommer også frem på scenen.

– Det føles veldig nært. Det er veldig tett på mitt liv. Ikke minst med det regissør Kim Sørensen har lagt til nå. Han har tatt teksten min fra hverandre og satt den sammen igjen. Det er hans versjon og hans opplegg. Men det er likevel tett på meg, sier Behn til nyhetsbyrået NTB.

– Dette er faktisk bedre enn jeg hadde forestilt meg, sier forfatteren. Han gleder seg til å ta med seg familie og venner til premieren.

Torsdag fikk pressen en smakebit av historien. Den handler om den rike, kriminelle mannen Anton Sommerfeldt. Han har leid inn en personlig trener. Hensikten er å få kona si i fysisk og psykisk form.

Komedien foregår i parets villa. Teatersjef Arne Nøst har bestemt hvordan scenen skal se ut: Et trenings-rom med peis. Der har mannen i huset pusset opp etter sin egen, dårlige smak.

– Det passer til rolle-figurene. Det er altfor mye. En enorm video-skjerm som dekker en hel vegg. En trenings-benk i svart skinn er formet som en penis og diger abstrakt kunst. Kunsten er hender som kommer ut av veggen. De nærmest strekker seg etter skuespillerne, forteller Nøst.

Han vet og vil at publikum skal se stykket og tenke på Ari Behn.

– De drar med seg det de vet om ham. Det kommer til å bli utvidet gjennom scenens fortelling. Det er en egenskap som gir stykket en ekstra dybde. Det er få samtids-forfattere som er der. Du tenker ikke på personen Jon Fosse når du ser et stykke av ham.

Ari Behn har fulgt «Treningstimen» siden de første lese-prøvene i januar. Skuespillerne roser ham for å ha vært åpen for endringer.

– Det er en rar følelse. Jeg hadde en tekst som jeg bare måtte slippe og la utvikle seg. Det har vært utrolig fint å se hvordan teater lages. Og hvordan disse teater-kunstnerne bryter opp scener, legger til bevegelser, lyd, lys. De bestemmer hvordan scenen ser ut, sier Behn.

Opplevelsen har gjort ham fristet til å gjøre det igjen.

– Jeg jobber med et nytt stykke nå. Jeg leverer snart, håper jeg, om en måned eller to, sier Behn.

Skuespillerne er glade for å få jobbe med et helt nytt manus.

– Det er luksus, sier Kikki Stormo. Hun spiller Anton Sommerfeldts kone, Lydia Behrens. Stormo får kjørt seg på scenen. Hun skal jogge på tredemølle, gjøre mageøvelser og løfte vekter.

Både hun og Espen Hana mener Lydia Behrens har mye til felles med Ari Behn.

– Mye av dette handler om å være en kjent person. Ønsker folk å bli kjent meg deg. Eller vil de bli kjent med den berømte personen? Det handler om å bli sett for den du er. Ikke for det bildet som blir laget av deg, sier Stormo.

Behn har også tidligere følt at hans egen personlighet ligner mest på Lydia Behrens. Men han er ikke lenger så sikker. Det er når han ser Espen Hanas versjon av Anton Sommerfeldt.

– Hanas tolkning av rolle-figuren minner om meg. Ikke minst hans grå hår som er gredd bakover. Og de fine klærne han går med, og hvordan han virker på scenen. Det er som meg på en god dag, ler Behn.

Stykket har ur-premiere på Rogaland Teater onsdag kveld. Prinsesse Märtha Louise skal være tilstede, skriver NTB.