Kultur

Beatles rocker leserne

Vi vil helst lese om gamle rockehelter.

The Beatles, Pink Floyd og Jimi Hendrix ligger fortsatt på salgstoppen. I hvert fall blant musikkbladene. Musikkblader med bilder av gamle rockehelter selger best.

– Bob Dylan, The Who og Bruce Springsteen er evig aktuelle for musikk-elskerne, sier Nina Halvorsen. Hun er kategori-sjef for lesestoff i Narvesen.

Nordmenn kjøper utenlandske musikkblader for rundt 12 millioner kroner i året hos Narvesen.

– De mest populære er rockebladene Uncut, Mojo og Classic Rock. Det er stort sett godt voksne mennesker som leser dem, sier Halvorsen til nyhetsbyrået Newswire.

Årsaken er trolig gamle lesevaner. Det tror forfatter og musikkjournalist Finn Bjelke. Han er blant annet kjent som Popquiz-sjef i NRK.

– Mange som nå er rundt 50 år gamle har lest musikkblader siden tenårene. De er den siste generasjonen som har et forhold til platesamlinger. Samtidig er det en god del ungdom som er nysgjerrige på rockehistorien, sier Bjelke.

Han tror at kjente artister som har holdt på lenge, har lang historie og diskografi fortsatt vil selge mange blader.

Blant de utenlandske musikkbladene er det rock som selger best. Den nest største gruppen er blader som handler om instrumenter. Først og fremst gitar.

– På tredjeplass kommer bladene i gruppen ’’heavy’’. Bladet Metal Hammer er det største. Men også blader om klassisk musikk selger ganske bra. Først og fremst BBC Music Magazine, sier Halvorsen.

Folk i Oslo kjøper dobbelt så mye utenlandske musikkblader som andre i Norge. Salget er lavest i Hedmark, Oppland og Buskerud.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå