Kultur

Følger sønnen i puberteten

En far og en sønn som sammen utforsker puberteten. Det må det bli morsom film av.

Skuespillerne Åsmund Høeg (til venstre) og Sven Nordin er sønn og far i den nye, norske spillefilmen «Sønner av Norges». Filmen åpnet filmfestivalen i Haugesund søndag.
Publisert Sist oppdatert

9. september har «Sønner av Norge» premiere i Norge. Søndag åpnet den filmfestivalen i Haugesund i Rogaland.

Skuespiller Sven Nordin var det selvfølgelige førstevalget i rollen som den frigjorte og umodne pappaen. Han henger seg på sønnens ungdoms-opprør.

Nordin var allerede voksen da pønken kom til Norge. Han kjenner seg ellers godt igjen i filmen «Sønner av Norge». Historien er basert på romanen «Teori og praksis». Den er også omtalt som Nikolaj Frobenius' løgnaktige selvbiografi. Den handlet om oppveksten i den nybygde drabantbyen Rykkinn i Bærum på 1970-tallet. Filmen skildrer hvordan forholdet mellom far og sønn utvikler seg. Det er etter at moren brått blir drept i en bilulykke.

16 år gamle Åsmund Høeg spiller rollen som sønnen Nikolaj.

– Filmen handler om en gutt som er på vei inn i puberteten. Han har en far som aldri har gått ut av sin egen, sier Nordin.

Pappaen Magnus er arkitekt. Han har ikke sluppet hippietiden helt. Han driver fri barneoppdragelse og naturisme. Og han finner på mye tull. Han får sjokk når kona dør. Derfor blir han med på sønnens tenårings-opprør. Nikolaj blir pønker, spiller i band og tester nye kjemiske stoffer han får tak i på det nybygde senteret. Faren er aldri langt unna. Men han er ikke støttende eller en far som setter grenser.

– Han kan ikke snakke om ekte følelser med sønnen. Gjør han det, kan hele demningen av innestengte tanker og følelser briste, forklarer Nordin.

Frobenius var egentlig ganske skeptisk til å lage film av sin egen bok. Men han var likevel trygg på at regissør Jens Lien var rett mann til å gjøre det. Det endte med at forfatteren reiste vekk og skrev manuset selv.

Historien er lagt til 1970-tallet. Regissør og produsenter hadde store utfordringer. De måtte få alle detaljer i bildene til å stemme med tida. Typiske detaljer fra 1970-tallet, som interiøret i butikker, biler og klær, skulle være riktig.

– Vi hadde egne konsulenter inne som sikret at pønkeklærne stemte med tiden filmen er laget i. Alle buttons og merker er godkjent, sier produsent Christian Fredrik Martin.

Mange av sentrene i drabantbyene ble bygget på 1960- og 1970-tallet. De slet med kriminalitet blant ungdom og rusproblemer. Slik var det også på Rykkinn.

Åsmund Høeg ble plukket ut blant 1.000 menn som ble prøvefilmet. Regissøren fikk forslag om ham på forhånd. Men han var usikker. De endte likevel på den unge amatør-skuespilleren.

– Jeg ville blitt ganske mye mer frustrert hvis jeg skulle hatt en slik far som Magnus i virkeligheten. Han gikk jo altfor langt i feil retning, sa Høeg. Han trives med film.

– Jeg har allerede en ny rolle i Sara Johnsens «Det viktigste er forbi». Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre etter det, sier han.