Kultur

Hun lot to verdener møtes

– Fire mennesker stoppet meg på én dag og sa hvor glad de var i musikken min. Da tenkte jeg at universet prøver å fortelle meg noe, sier artist Bertine Zetlitz.

Pop-electronica-artisten Bertine Zetlitz holdt nemlig på å lage det som kunne blitt en akustisk skive. I studioet hadde de lagt klar noen afrikanske rytmer. Disse hadde Håkon Gebhardt funnet.

Gebhardt spilte før i bandet Motorpsycho. Nå underholder han barn med gruppa Meg og Kammeraten min. Men så var han altså produsent for Zetlitz på hennes kommende album på norsk. Zetlitz er kjent som Norges popprinsesse i electronica. Nå holdt de på med andre rytmer, da Zetlitz møtte personene som skrøt av henne.

– Vi var langt uti skrivingen da det skjedde. Ting tar tid når du ikke har noen ferdigproduserte lyder og rytmer å bruke. Så tenkte jeg at jeg fremdeles elsker elektronisk musikk. Kanskje var det mulig å ta det med inn i alt det akustiske? sier Zetlitz til nyhetsbyrået NTB.

Dermed ringte hun til Jonas Lie Theis. Han har laget de programmerte tingene på konsertene hennes. Hun ba ham bli med og produsere plata.

– Alle ble venner, og så satt vi igjen med det beste fra to verdener, sier Zetlitz.

Det nye albumet kom for kort tid siden. Det heter «Tikamp». Kjæresten hennes sa at alle sangene handler om en eller annen form for kamp. Dermed var navnet på plata klar. Og hun har fått god kritikk fra anmelderne.

– Det er flest femmere! sier Bertine Zetlitz.

– Du har oversikten?

– Å ja, vi teller! ler hun. Artisten sier at oppmerksomheten ikke er så viktig lenger, den er ikke det som driver henne. Men hun er spent fremdeles når hun slipper en plate. Selv om den er hennes sjuende.

– Nå kan jeg begynne å sove igjen. Jeg er nervøs. Også fordi du har lyst til at folk skal få høre musikken. At den ble tatt imot så bra, tyder på at jeg har klart å gjøre den til min egen. Det er viktig for meg, sier artisten.

Likevel mener Zetlitz at plata ikke er så langt unna det hun selv kaller sine gyldne gamle låter.

– Jeg føler det er mer av det gamle i disse nye låtene. De blir bare så mye tydeligere når de er på norsk. Jeg så det da Halvdan Sivertsen oversatte «Twisted Little Star». Den gikk rett inn. Da tenkte jeg «dette her må jeg også kunne få til».

For det gjelder å ha selvtillit, forklarer Zetlitz:

– Det er helt nødvendig å tenke stort i starten. Jeg må tenke «selvfølgelig klarer jeg dette».

Egentlig er sangeren ganske så kritisk, både overfor seg selv og andre.

– Det er mange forferdelige ting du kan skrive på norsk! Jeg føler respekt overfor ordene. Akkurat som selvtillit, er selvkritikk også nødvendig. Så lenge du klarer balansen og ikke kveler idéene du vil utvikle, sier hun.

Snart er Zetlitz 40 år. Hun er mor til to, men er ikke i en krise. Nå må hun bare gjøre noe hun ikke er så glad i, å «øve masse på piano». Det har artist Anne Grete Preus bedt henne om.

– Preus sa til meg: «Du er så dum, om du ikke lærer deg å spille denne platen på instrumentet ditt». Så jeg øver foran konsertene vi skal gjøre til sommeren.

Nye låter vil også komme, lover Bertine Zetlitz: Hun har fem nye liggende klare hjemme. De kom ikke med på plata denne gangen. Men artisten fikk inspirasjon til nye tekster under en rydding før helgen. Da fant hun igjen sine egne, gamle dagbøker.

– Det var så rått og hudløst. Der var det mye å ta av, sier Zetlitz.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå