Kultur

Levende design i metall

Formgiveren og bruks-kunstneren Grete Prytz Kittelsen døde lørdag. Men designet hennes lever videre.

KUNSTNER: Grete Prytz Kittelsen ble kalt dronningen av skandinavisk design. Hun døde lørdag. Men bruks-kunst hun har laget, er fortsatt populære.
Publisert Sist oppdatert

«Dronningen av skandinavisk design» ble Grete Prytz Kittelsen kalt. Hun er mest kjent for sine metall-arbeider. Lørdag døde hun, 93 år gammel. Hun bodde i hjemmet sitt på Vettakollen i Oslo helt til det siste.

De meste kjente av Prytz Kittelsens emaljerte metallskåler, fatene og boller fra 1960-tallet hadde dekor med en lotus-blomst. Arbeidene er solgt i millioner av eksemplarer i Norge og internasjonalt. I dag er de blitt et samlerobjekt. Unge tråler brukt-butikker, loft og loppemarked for å finne hennes bruks-kunst. Boller og kjeler er i bruk i mange norske hjem.
– Det er hyggelig at mange unge i dag fremdeles bruker boller og kjeler fra Cathrineholm. Det sa hun selv om kunsten sin. Kunstneren ble intervjuet i boken «Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design». Den kom i 2008.

Prytz Kittelsens design var eksepsjonelt mangfoldig. Hun regnes som en av Nordens fremste formgivere. Og hun har preget historien om brukskunst og design i perioden 1945 til 1965.

Hennes motto var «enkelhet med overskudd». Det gjaldt også når hun designet smykker. Det var hun også svært kjent som. Hun var aktiv med sitt design også de siste årene. I 2004 reiste hun selv til Beijing i Kina for å følge produksjonen av sin siste kolleksjon.

Grete Prytz Kittelsen har mottatt en rekke norske og internasjonale priser. I 2008 fikk hun Prins Eugen medaljen fra det svenske kongehuset.

Og i 2011 utgis boken om henne også i New York i USA. Den er det Karianne Bjellås Gilje, Thomas Flor, Widar Halén, Jan-Lauritz Opstad og Astrid Skjerven som har skrevet. Det er en av de mest omfattende bøker som er skrevet om en norsk kunstner.

Det er også en egen utstilling om Prytz Kittelsen og kunsten hennes. Den ble først ble vist ved Kunstindustriet i Oslo i 2008. Den flyttes mellom norske museer. Nå kan du se den ved Vestfold Kunstnersenter i Tønsberg.