Kultur

Norske Deeyah samarbeider med Beyoncé

Norske Deeyah Khan har laget et magasin for muslimske kvinner. Nå får hun støtte fra artisten Beyoncé og skuespilleren Salma Hayek.

I mai lanserte Deeyah Khan et nytt magasin på Internett. Det heter Sister-hood (søsterskap) og er for kvinner. Mange av leserne er kvinner som er eller har vært muslimer. Målet med nettstedet er å la kvinnene snakke for seg selv. I stedet for å bli snakket om av andre.

– Vi kan ikke la oss bli plassert i ute av debatter som handler om oss, sier Khan til nyhetsbyrået NTB.

I fjor laget hun dokumentaren «Jihad». Tidligere har hun laget en dokumentar om æresdrap blant muslimer i Storbritannia. Nå holder hun på å lage en ny film. I 2015 arrangerte hun også konferansen «World Women». Den handlet om at kvinner må få snakke om det de vil uten å være redde. De snakket blant annet om ytringsfrihet, ekstremisme og fred.

Artisten Beyoncé og skuespilleren Salma Hayek jobber også for kvinners rettigheter. Deres kampanje heter «Chime for Change». De blir støttet av motehuset Gucci og data-oppfinneren Bill Gates. Nå ønsker kvinnene å samarbeide med magasinet til Khan. Det skriver NTB.

– De forstår og liker arbeidet vårt. Vårt magasin kan påvirke i hele verden. Vi har 80 personer fra hele verden som skriver for oss. Selv om vi bare startet for noen måneder siden, sier Khan.

De som skriver er både muslimer og ikke-troende. Magasinet har fått en del oppmerksomhet. Khan bor i London og har blitt intervjuet av den britiske kanalen BBC og den arabiske kanalen Al Jazeera. Med hjelp fra Beyoncé og Salma Haey kan enda flere lese magasinet. «Chime for Change» skal bruke artiklene til magasinet på sin nettside.

– En av de første artiklene de ville bruke var skrevet av en norsk kvinne. Hun heter Isra Zariat, sier Khan.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå