Kultur

Savner de gode barnebøkene

Mange forfattere er mest opptatt av å skille seg ut. Det mener barnebok-ekspert Ine Marit Torsvik Bertelsen.

De glemmer at de skriver for barn, sier hun. Bertelsen er leder for Den nordiske barne-og ungdomslitteratur- konferansen i Stavanger. Hun er ekspert på barnebøker. Bertelsen synes de nye bøkene er altfor dårlige.

– Hvert år kommer det ut mellom 700 og 1.000 bøker for barn i Norge. Jeg mener at kanskje to av disse bøkene kan kalles gode, sier hun til Klar Tale.

Konferansen er fra 7. februar til 9. februar. Årets konferanse heter «Maktens pluttifikasjon». Forfattere, kritikere og publikum skal diskutere hva som er en god barnebok. De siste årene har bøkene forandret seg mye, ifølge Bertelsen.

– Vi må snakke om hva som skjer med barne-litteraturen. Mange forfattere har et stort behov for å skille seg ut. Men de ender opp med å lage bøker som blir for eksperimentelle, for spesielle. Bøkene passer ikke lenger for barn. Hva skal vi gjøre med det? spør Bertelsen.

Mange bøker provoserer. Årsaken er at de handler om uvante ting. «Glassklokken» er en slik bok. Den handler om en gammel dame. Hver natt går hun langs veien. Damen finner døde dyr. Dem putter hun i en glassklokke. Og en kveld finner hun et dødt barn.

Det er Bjørn Arild Ersland som har skrevet boka.

– Jeg er mest opptatt av å fortelle gode historier. Jeg tenker ikke på at bøkene mine skal passe til barn i en bestemt alder. Jeg vil bare skrive slik at barn og unge synes det er spennende eller interessant, sier forfatteren til Klar Tale.

Ersland skal være med på konferansen. Han skal ha med seg kona Kari. Hun skal fortelle publikum om hva hun synes om bøkene til Ersland. Kari er ikke alltid like fornøyd. «Hvorfor skriver du bøker folk blir sinte av?» spør hun.

– Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk negative reaksjoner på på «Glassklokken». Men Kari syntes ikke det var noe rart i det hele tatt, sier Ersland.

– Kan barnebøker bli for spesielle?

J–a, det kan de. Men jeg mener foreldre og lærere også må ta ansvar. Når du leser høyt for et barn eller en elev, må du vite hva slags bok du har valgt. Voksne velger hva slags filmer barn skal se. Og hvilke TV- spill barna får lov til å bruke. Voksne må også bestemme seg for hvilke bøker som passer for barna sine, sier Ersland.

Mer fra Kultur

Siste utgave

På forsiden nå