Kultur

Spiller sjuk i lite rom

Skuespiller Ane Dahl Torp spiller om sjuke mennesker i et lite rom. – Her er det ikke plass til å lyve, sier hun.

De siste fem ukene har Ane Dahl Torp vært i et lite, strippet rom. Det er på Det norske teatrets nye Scene 3. Her er det kun plass til omtrent 100 publikummere.

– Jeg liker godt å spille i små rom. Her synes det vel nesten hva vi tenker. Det går ikke an å stå her inne og lyve, sier Dahl Torp.

Akkurat nå er hun å se på kino i «Mennesker i solen» og Norges første flykatastrofefilm «Pax». Om hva hun liker best, film eller kino, sier hun:

– Jeg er mer opptatt av roller og setting enn om det er film eller teater.

Hun spiller sammen med en gruppe unge skuespillere og en ung regissør. De er inne i den siste uken med prøver på «Sjuk ungdom». Torsdag neste uke er det premiere.

«Sjuk ungdom» handler om en gjeng medisiner-studenter i Wien en gang i mellomkrigstiden. Stykket er skrevet av Ferdinand Brückner i 1926. Det er lett å kjenne seg igjen i idag, mener Dahl Torp.

– Det handler om mennesker som har det til felles at de surfer litt rundt. De er ikke interessert i ting som koster noe, De tar gjerne noen snarveier. De bryr seg egentlig ikke om det går ut over andre eller dem selv i neste omgang, sier Dahl Torp.

Selv spiller hun Desirée. Hun er lynende intelligent kvinne. Men samtidig har hun også andre mer plagsomme egenskaper.

– Desirée har på mange måter fått verden lagt foran seg. Hun er grevinne, svært privilegert og tar ting veldig lett. Men hun har et kjærlighetsløst syn på tilværelsen. Hun bryr seg lite om det meste, sier hun.

«Sjuk ungdom» regisseres av en av våre mest lovende unge regissører. Det er Peer Perez Øian. I fjor høst debuterte med den kritikerroste «Hedda Gabler» i Malersalen på Nationaltheatret. Stykket ble spilt for full sal hver kveld. Det måtte også settes opp en rekke ekstra-forestillinger. I mai står «Hedda Gabler» igjen på spilleplanen. Da visers det på Amfiscenen på Nationaltheatret.

– Det er kjempegøy å jobbe med Peer. Jeg så hans «Hedda Gabler»-oppsetning, og den var kjempebra. Det går gjetord om ting han gjorde på Teaterhøgskolen, sier Ane Dahl Torp.

Peer Perez Øian er oppkalt etter Henriks Ibsens figur Peer Gynt. Øian er en energisk regissør. Han snakker nesten uten punktum. Han gir klare instruksjoner til sine skuespillere, men her er det også rom for improvisasjon.

– Vi har absolutt tatt oss tid til å leke med teksten. Vi leker fram noen av situasjonene, sier Øian.

Han har selv valgt «Sjuk ungdom». Det er et stykke som aldri er satt opp i Norge før. Han synes stykket holder godt i dag, selv om det er nesten 100 år gammelt.

– Relasjonene holder. Disse menneskene baksnakker hverandre, forelsker seg i hverandre og dumper hverandre. Alt foregår i en studentblokk med all den uro det innebærer, sier Peer Perez Øian. Han blir helt sikkert å se i salen flere ganger enn under premieren.

Han var til stede i salen under mange av Hedda Gabler-forestillingene.

– Jeg synes det er utrolig givende å se stykkene over en viss tid. Det er en teatersannhet at et stykke ikke er ferdig med premieren. Det utvikler seg i samspill med publikum. Det er jo det som er teater: Det er et levende møte mellom scene og sal, sier Peer Perez Øian

Siste utgave

På forsiden nå