Kultur

Stjerne ved en tilfeldighet

Lana Del Rey hadde egentlig ingen planer om å bli sanger. Nå kommer popstjernen til Norge.

Lana Del Rey er blitt stjerne på kort tid. For litt over ett år siden ble hun kjent med sangen «Video Games». I januar ga hun ut sitt første album «Born To Die». Det ble en av de mest solgte platene i verden i år.

I november kommer EP-en «Born To Die - The Paradise Edition». På den er det åtte nye låter, skriver nyhetsbyrået NTB.

Nylig kom nyheten om at Del Rey holder konsert på Sentrum Scene i Oslo 10. april 2013.

LES MER HER: Tøff pop-dronning til Oslo

Lana Del Rey heter egentlig Elizabeth Woolridge Grant. Hun er 26 år gammel, og vokste opp i Lake Placid i delstaten New York i USA. Da hun var 18 år gammel, begynte hun å opptre.

Kjente artister forteller ofte at de har drevet med musikk helt siden de var små. Slik er det ikke for Del Rey. Som tenåring var hun mest opptatt av å feste. Foreldrene henne sendte henne på kostskole da hun var 14 år gammel. De ville at hun skulle roe seg ned og slutte å drikke så mye alkohol.

Først som 18-åring oppdaget hun musikken. Da begynte hun på universitetet i byen New York.

– Det var da min musikalske opplevelse begynte. Jeg sang alltid. Men jeg hadde ingen planer om å gjøre en karriere av det, sier hun i et intervju med magasinet Vogue.

LES MER HER: Med Gud og smoking

Del Rey sang på små, lokale klubber i bydelen Brooklyn i New York.

– Jeg hadde mange venner og fans i musikkens undergrunns-miljø. Men på den tiden spilte vi bare for hverandre. Det var alt, sier Del Rey.

Både sangene hennes og stilen er sterkt inspirert av 1960-tallet. Sangeren både kler og sminker seg i 1960-tallsstil. Stemmen hennes er mørk og dyp.

Denne stilen skulle vise seg å interessere flere enn hun trodde.

LES MER HER: 50 år med The Beatles

Del Rey lastet opp noen av sangene sine på nettstedet YouTube. Det var slik hun ble kjent. Hun fikk kontrakt med et plateselskap. De satte i gang med å gi ut singelen «Video Games».

– Jeg la ut sangen på nettet fordi den var min favoritt. Ærlig talt tenkte jeg aldri at jeg ville gi ut den sangen som en single. Men folk likte den, sier Del Rey.

Derfra har det bare gått oppover.

Sangeren har også brukt berømmelsen til å tjene gode penger på reklame. For tiden ser du henne i reklamer for kleskjeden H&M. Hun har også reklamert for bilmerket Jaguar. I tillegg er hun modell for byrået NEXT.

Siste utgave

På forsiden nå