Stoler du på Black Friday-tilbudene?

Tilliten til Black Friday faller kraftig. Færre vil handle, og flere frykter å bli lurt av falske tilbud.

En vindu inn til en klesbutikk med mannekenger med kær på seg. Forbi går en person. Innenfor står det et stort skilt hvor det står Black Friday 40% Off.
TILBUD: Mange har mistet troen på Black Friday-tilbud. Thomas Iversen hos Forbrukerrådet mener folk er litt lei.
Publisert

Mange tror ikke lenger på supertilbud under Black Friday. Det viser tall fra Forbrukerrådet. 

Black Friday har blitt til Black Week og Black Month. Det gjør folk slitne, mener Thomas Iversen. Han jobber for Forbrukerrådet. 

– Næringen har ødelagt for seg selv, sier Iversen til nyhetsbyrået NTB. Han mener folk er lei av tilbud. 

Tall fra deres undersøkelse viser: 

  • 25 prosent planlegger å handle på Black Friday.
  • 8 av 10 stoler ikke på førprisene.
  • 20 prosent har følt seg lurt. 

Priser skrus opp

Prisjakt er en tjeneste som følger med på prisene. De ser om de blir endret, og hvordan prisene har vært over tid. De ser at prisene øker før slike salg. 

14 prosent av produktene økte med minst 10 prosent i november. 

– Vi ser flere som sjekker priser nå. Men mange varer blir faktisk dyrere før salget. Det sier Isabella Ahmadi. Hun er analytiker for Prisjakt. 

Hun sier at de mest populære produktene er mobiltelefoner, TV-er, jakker, hodetelefoner og parfyme. 

Advarer mot svindel

Black Week og jula er en tid hvor mange blir forsøkt svindlet. 

Nils Engevold sier at folk må være skeptisk til alt de mottar. Og at du alltid må sjekke avsender før du klikker på noen ting. Engevold jobber hos PostNord. 

Også Finans Norge og Telia advarer mot falske SMS-er, e-poster og telefonsamtaler. 

Mange handler på kreditt

En ny undersøkelse fra Opinion for Prisjakt viser: 

  • 37 prosent vil handle noe under Black Week. 
  • Folk har planer om å bruke i gjennomsnitt 4 051 kroner. 
  • 46 prosent sier de vil bruke kreditt.

Flest menn tar sjansen på kreditt. Fire av ti som planlegger kreditt, sier at økonomien deres allerede er vanskelig. 

– Det er ekstra bekymringsfullt, sier Ahmadi. 

Mange føler seg lurt

Nesten 900 000 nordmenn mener de ble lurt i fjor. 6 av 10 stoler ikke på tilbudene som kommer. 

Årsaken er blant annet at prisene endres før selve salget. Butikker setter opp prisene før salget og ned igjen senere. 

– Folk opplever at salget blir falskt, sier Ahmadi. 

Hun minner likevel om at mange varer faktisk var billigst på selve Black Friday.

Kilde: Nyhetsbyrået NTB.