Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Tid for bart

Over hele verden lar menn barten gro i november. Det er til inntekt for forskning på kreft i prostata.

Glem november. Årets ellevte måned bør kalles «movember». Det er fordi menn over hele verden lar barten gro. Det er for å lage oppmerksomhet om kreft som menn får i prostata. Det er en kjertel i menns underliv. Samtidig skal de samle inn flere hundre millioner kroner til forskning på slik kreft.

LES MER HER: Lar bartene gro

5.000 nordmenn får kreft i prostataen årlig.

– Det er behov for mer kunnskap om sykdommen. Både for å få stilt raskere og mer presise diagnoser. Og for å kunne gi bedre behandling, samt finne ut hvordan man kan få minst mulig skader etter behandling, sier Anne Lise Ryel til nyhetsbyrået NTB. Hun er generalsekretær i Kreftforeningen.

Ved å gå rundt med bart skaper menn oppmerksomhet om kampanjen. Håpet er at det skal få folk til å snakke om menns helse.

«Movember» kommer av det engelske navnet på bart, nemlig «moustache».

Menn som vil la barten gro, kan registrere seg på nettsiden til Movember. Her lager man en profil. Så kan man få venner, familie og kolleger til å gi penger til barten. Det skjer gjennom profilen man har laget.

Totalt lagde 21.773 nordmenn en slik profil i fjor. Det ble samlet inn 7,6 millioner kroner i fjor. Pengene går til Kreftforeningen og europeisk forskning på kreft i prostata.

Norge er det landet hvor størst andel menn lar barten gro i november.

– Nordmenn elsker barter. Men for at Norge fortsatt skal være best, må nordmenn huske å lage en profil på Movember, sier Justin Coghlan fra Australia. Han er en av de fire som startet kampanjen.

TV 2-programleder Thea Olsen sier at ingenting er mer sexy enn bart i Movember.

– Vi hyller gutta som tør å vise at de tar vare på seg selv og sine nærmeste. Det gjør de ved å fokusere på menns helse, sier Olsen til NTB.

Hun er ambassadør for Movember.

I hele verden har Movember samlet inn 3,3 milliarder kroner. Det er siden kampanjen startet i 2003.