Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Tviler på Gatsby

Boken «Den store Gatsby» er blitt film for femte gang. De som elsker boken, tviler på at det går an å lage god film av den.

Onsdag starter filmfestivalen i Cannes i Frankrike. Her skal filmen «Den store Gatsby» ha verdenspremiere. Fredag har filmen premiere på norske kinoer.

Filmen er laget etter en berømt bok av forfatteren F. Scott Fitzgerald. I USA regnes boken som en av de store klassikerne.

Flere som liker boken, tror ikke det er mulig å lage en god film av den.

– Boka kan aldri bli vellykket som film fordi det er så lite som «skjer», sier forfatteren Liza Klaussmann til NTB.

Klaussmann mener at det ikke er selve handlingen som er det store med romanen.

– Det som skinner i boken, er skrivekunsten. Den er det vanskelig å kopiere i et filmmanus, sier Klaussmann.

LES MER HER: Håper på storbesøk for Pelle

Mark Luccarelli er professor ved Universitetet i Oslo. Han er også skeptisk. Hovedpersonen Jay Gatsby er en mystisk person. Han kan ikke beskrives godt nok i en film, tror professoren.

– Han er som en maske fra en død fortid. Faktisk er han mer en idé enn en skikkelse, sier Luccarelli.

Han mener at boken også handler for mye om hovedpersonens indre liv. Det er vanskelig å vise på film.

Dette er femte gang «Den store Gatsby» blir film. Den første filmen var en stumfilm fra 1926. Den siste filmen kom i 1974. Da spilte Robert Redford Jay Gatsby. Mia Farrow spilte Daisy, som Gatsby er forelsket i.

LES MER HER: Lettere for blinde å «se» film

Den nye versjonen er laget av den australske regissøren Baz Luhrmann. Han er kjent for blant annet «Romeo + Julie» og «Moulin Rouge!». Luhrmann er kjent for å lage filmer som er svært vakre å se på.

Det gir professor Clive Bush et håp om at filmen kan være bedre enn fryktet. Bush jobber ved King's College i London.

– Det som kan gjøre boken til en god film, er de vakre omgivelsene. Og det at samtalene mellom mennesker er enkle på en smart måte, sier han.

Men Bush er heller ikke bare positiv.

– Hollywood har en tendens til å legge vekt på luksus, banale følelser og historisk fortelling uten sjel, sier Bush.

Klaussmann er i det minste fornøyd med at Fitzgeralds klassiske bok får oppmerksomhet igjen.

– Det ville jo vært flott om den nye filmen ble flott, sier hun.

– Og tross alt skal det ikke så mye til for å overgå den forrige.