Kultur

Vi kjøper mer musikk

Og det er ikke bare streaming-selskapene som tjener mer.

Folk i Norge har kjøpt musikk for 305 millioner kroner i løpet av årets første halvår. I fjor brukte vi 285 millioner kroner på musikk i første halvår.

Stadig flere kjøper abonnement hos streaming-selskaper som Spotify og Wimp/Tidal. Men flere kjøper også musikk på vinyl. Vi kjøpte vinylplater for nesten ni millioner kroner de første seks månedene i 2015. Vi brukte nesten tre millioner kroner mer enn samme periode i fjor.

Nordmenn kjøper mye digital musikk. Vi ligger fortsatt i toppen i verden. Det melder foreningen for platebransjen. Over 80 prosent av musikken vi kjøper er via streaming på internett.

Fredag blir nå den store musikkdagen. Fra i dag (fredag) blir nesten all ny musikk gitt ut på samme dag. Altså på fredager, melder nyhetsbyrået TT.

Musikkbransjen har lenge snakket om å ha én felles dag. Mange mener at å slippe ny musikk på ulike dager er gammeldags.

Ikke alle er enige i at det er lurt. Noen frykter at mindre vanlig musikk vil tape på det.

Siste utgave

På forsiden nå