Kultur

Vil heller lese bøker enn aviser

Flere nordmenn vil heller lese tykke bøker enn tynne aviser.

VIL LESE BØKER: Nordmenn vil heller lese tykke bøker enn tynne aviser. Det viser en undersøkelse av folks medie-vaner i Norge. Den kalles Norsk medie-barometer 2009.
Publisert Sist oppdatert

Det er gjort en undersøkelse av folks medie-vaner i Norge. Den kalles Norsk medie-barometer 2009. Lista viser hvordan nordmenn bruker medier som aviser, radio, TV-kanaler og internett. Den viser at færre folk leser aviser enn før. I 2008 leste 68 prosent av nordmenn aviser. I 2009 leste bare 65 prosent aviser. Samtidig leser 4 prosent flere bøker.

Ikke alle liker papir. Derfor bruker de internett. Det kom flere brukere av internett i Norge fra 2008 til 2009. Det gjelder folk i alle aldre. Men det er særlig de eldre som bruker nettet mer enn før.
I fjor hadde 92 prosent av Norges befolkning en datamaskin. For ti år siden hadde bare 67 prosent datamaskin i hjemmene sine.

Enda flere nordmenn liker lyd. De lytter til lydfiler på internett. Både musikk, lydbøker og nyheter. Nesten halvparten bruker en MP3-spiller. Det er færre som bruker CD-spiller. Men nordmenn er fortsatt glad i å sitte i sofaen og glo på tv. 80 prosent av Norges befolkning så på TV både i 2008 og 2009. Tidligere år har det vært færre som så på TV. Vi så cirka 2 timer og 28 minutter på TV hver dag i 2009. Litt flere tar opp programmer fra TV.
Det er like mange som kjøper eller leier filmer nå som før. Men noen færre husker å skru på radioen. Det ble 1 prosent færre radiolyttere fra 2008 til 2009. Over halvparten av oss hører fortsatt på radio. Omtrent like mange leser ukeblader og tegneserier. Men det er litt færre som leser fagblader.

Papir-avisene sliter på grunn av folks lese-vaner. Det er færre folk i alle aldre som leser papir-aviser. Men fallet er størst blant de unge. De med høy utdanning og høy inntekt leser flest aviser. Tidligere har flere menn lest papir-aviser enn kvinner. Sånn er det fortsatt. Men forskjellen er litt mindre. Den mest typiske leseren av en papir-avis er godt voksen. Leseren har også høy utdannelse og høy inntekt.

Medie-barometeret viser at nordmenn mellom 9 og 79 år brukte 25 minutter til avislesing hver dag i fjor.