Hvis det er storm, flom eller en annen krise, trenger folk rask beskjed. Da kan nettsamfunn som Twitter og Facebook være bra for å advare folk.
De som mener det er både Direktoratet for samfunns-sikkerhet og beredskap (DSB) og sjef for operasjons-sentralen i Oslo politidistrikt. Det skriver nyhetsbyrået NTB.
Natur-katastrofer er én ting å varsle om. Andre hendelser kan være at noen truer med å sprenge en bombe. Eller at en bedrift har sluppet ut gift.
– Vi vil bruke blant annet Twitter, i tillegg til mer varsling på telefon, sier Martin Strand. Han er sjef for operasjons-sentralen i Oslo politidistrikt, til NTB.
LES MER HER: «Twitrer» for å nå unge
Samfunnet må bli flinkere til å bruke ny teknologi for å være i kontakt med folk. Det skrev Stortinget i en rapport i juni.
DBS har sagt at den beste måten å varsle folk på, er med sirene og på NRK radio. Men de er altså villig til også å bruke nettet mer.
LES MER HER: Stoltenberg advares mot Twitter og Facebook
Kommunene har også begynt å gjøre mer for å varsle folk om kriser. De fikk mer ansvar for varsling fra 1. januar 2010. Da kom nye regler for hva de skal gjøre i en krise.
– Vi vet at 30 prosent av kommunene har varsling på mobil-telefon når det er krise. Det er viktig, i tillegg til varsling på sirene og radio, sier Geir Mjøen. Han er leder av DSBs arbeidsgruppe.