Tirsdag kom nye tall om hvordan vi bruker medier. De viser at aviser på papir får stadig dårligere salg. Salget av papiraviser sank i gjennomsnitt 8,5 prosent i året som gikk. Det melder organisasjonen Mediebedriftene (MBL).
Men noen få gjør det bedre. Klassekampen var avisa som økte mest. De økte salget med 12,4 prosent.
– Vi har aldri hatt så høy vekst som i år. Det er rekordvekst, sier redaktør Bjørgulv Braanen til bransje-nettstedet Journalisten.no.
Han tror satsing og nyskapning er en årsak til suksessen. Avisa har fått en ny fredags-del og økt antall sider med feature, økonomi og arbeidsliv.
– Leserne merker at vi utvikler papirproduktet, sier Braanen.
17 andre aviser solgte også bedre av papir-utgavene sine i 2015. Men de fleste opplevde nedgang. Aller dårligst gjorde avisene VG og Dagbladet det. Salget deres sank med hele 20 prosent, skriver nyhetsbyrået NTB.
– Det er ikke tvil om at det er tøft i bransjen nå. Men det er lyspunkter. Abonnements-tallene øker nå i mange mediehus, men det vises ikke på 2015-statistikken, sier direktør Randi Øgrey i MBL.
Tallene viser også at 90 prosent av dem som er abonnenter, har komplett pakke. Det vil si at de får både papiravis og avis på nett.
– Det er positivt. Folk vil ha nyheter, og de vil ha det på flere måter og på alle flater, sier Øgrey.
Men det totale salget av medier var også dårligere i 2015. Mediehusenes totale opplag sank med 5,2 prosent i gjennomsnitt. Bare Dagens Næringsliv og Dagbladet solgte bedre av sine digitale tilbud.