Norge

Dette irriterer oss mest

Forbrukertilsynet tok imot 13.000 klager i fjor. Én ting irriterer oss ekstra mye.

Vi er mektig lei av telefonsalg. Forbrukertilsynet tok imot flere klager enn noen gang i fjor.

Tilsynet fikk 13.000 skriftlige klager i 2017. Det kom også mange klager året før.

Flest klager handler om uønsket reklame. Telefonsalg irriterer oss aller mest. Mange ergrer seg over å bli kontaktet på SMS og e-post.

Folk liker heller ikke reklame i posten.

Noen lar seg likevel overtale av selgere. Derfor fortsetter selskaper å ringe, selv om folk blir sinte. Det tror Elisabeth Lier Haugseth. Hun er forbrukerdirektør.

– Bedriftene opplever det nok som en god måte å selge på. Det er nok mange som lytter. Kanskje ender de med å kjøpe varen, sier hun til NTB.

Om lag halvparten av nordmenn vil ikke bli kontaktet. Men de blir ringt likevel. Klager handler også om at selgerne ikke sier sannheten om produkter.

– Det er kanskje ikke så lurt å drive med dette. Forbrukerne irriterer seg veldig, sier Haugseth.

Reglene er blitt strengere. Telefonselgere kan ikke lenger ringe fra skjult nummer.

Noen bransjer blir klaget på mer enn andre. Strømselskaper, for eksempel. Også eiendomsmeglere irriterer. Det samme gjør aviser og blader.

– Mange blir kontaktet av pågående personer som skal selge strøm. Så koster det mer enn de opplyser om, sier Haugseth.

Forbrukertilsynet har fått større makt. Nå kan de gi bot når selskaper bryter loven. De skal følge nøye med. De er spesielt opptatt av salg av hus. Selgere bruker kreative triks for å selge hus.

– Det kan være at kjøper får noe ekstra, som kokk og komiker på innflytnings-festen. Noen lokker med TV i alle soverom. Men det skal jo selges et hus til mange millioner kroner. Ikke alt annet som høres gøy ut, sier hun.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå