Norge

– Nei til reklame med dyr som snakker og synger

Selskapet Tine har laget reklame med dyr som snakker og synger. Politiker Geir Pollestad fra Senterpartiet er skeptisk.

Geir Pollestad er medlem i Senterpartiet (Sp). Han kritiserer selskapene Tine og Nortura. Tine lager meieriprodukter i Norge. Nortura lager blant annet kjøtt-produkter. Pollestad mener selskapene lager reklame som ikke stemmer med virkeligheten. Han synes Tine og Nortura skal endre reklamene sine.

– Selskapene må slutte å lage reklamer med dyr som snakker og synger. De må heller ikke lage reklamer med bønder som bærer grisene sine. Det skaper et feil inntrykk av hvordan maten blir laget. Kundene tror heller ikke på det. Vi må viser fram det virkelige livet på gården, sier Pollestad.

– Reklame-filmene ødelegger debatten om hvordan vi best skal ta vare på dyrene våre, mener Pollestad.

Han mener også Mattilsynet viser et feil bilde av norsk matproduksjon. Han mener Mattilsynet bare deler bilder av dyr som blir behandlet dårlig. Mattilsynet deler ikke bilder av dyr som blir tatt godt vare på, mener Pollestad.

– På en vanlig gård, blir de fleste dyr behandlet godt nok. Det tror jeg de fleste er enig i, sier Pollestad.

Siste utgave

På forsiden nå