Norge

Slik er bompenge-kaoset i regjeringen

Partiene i regjeringen har forhandlet om bompenger. Frp trodde de var blitt enige.

– Nå har vi forhandlet ferdig, sa Siv Jensen til nyhetsbyrået NTB søndag. Hun er leder for Fremskrittspartiet (Frp). Siden juni har partiene i regjeringen forhandlet om bompenger. Fremskrittspartiet (Frp) ville vise velgerne at de hører på dem.

Det har blitt dyrere å kjøre gjennom bommene i flere byer. Det har fått mange til å støtte Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB). Det nye partiet kan få mye å si i kommune- og fylkestingsvalget. Det kan gå særlig hardt ut over Frp.

Frykten for dette gjør at Frp vil endre regjeringens politikk. Også Høyre ønsker dette. De kom med en skisse til en avtale. Frp sa ja til skissen på sitt landsmøte søndag. Men partiene i regjeringen har ikke vært enige på noe tidspunkt, sier Arne Strand til Klar Tale. Han er politisk kommentator i Dagsavisen.

– Høyre har lagt fram et forslag til å løse saken om bompenger. Så har Frp oppfattet det som et forslag som partiene skal ta stilling til. Frp har sagt ja til den skissen. Men Venstre sier nei. De er uenig i forslaget til ny politikk om bompenger.

– Frp kan ikke gjøre en avtale med seg selv. Det må være flere partier som er en del av den felles enigheten, sa Ola Elvestuen til NTB. Han er nestleder i Venstre.

Heller ikke Kristelig Folkeparti (KrF) mener skissen var en endelig avtale.

I skissen foreslår Høyre å bruke 21 milliarder kroner over ti år. Det melder avisa VG og kanalen NRK. De har fått vite hva skissen handler om.

Bompenger brukes på store pakker med prosjekter i storbyene. I dag betaler staten 50 prosent av disse pakkene. Ifølge forslaget skal staten isteden betale 70 prosent av det disse pakkene koster. I tillegg skal gjelden til veiprosjekter kuttes. Slik skal folk betale mindre i bompenger.

Bompenger betyr mye for folk. Både for dem som er for og dem som er imot, sier Arne Strand.

– Det betyr i alle fall mye for de som kjører bil. Men det er også veldig viktig for de som er opptatt av klima og miljø, sier han.

Derfor vil ikke Venstre bli med på forslaget fra Høyre. De frykter at mindre bompenger kan gi mer trafikk inn til byene.

Men Høyres forslag vil trolig ikke gjøre det mye billigere for folk. Det vil ha lite å si for trafikken. Det sier en ekspert til avisa VG.

– Bompengene i byene kan reduseres med 10 til 15 prosent. Det er fra nivået som nå er bestemt. Da snakker vi kanskje om 1 til 2 prosents økning i trafikken, sier Kjell Werner Johansen til avisa. Han er assisterende direktør ved Transport-økonomisk institutt (TØI).

Likevel kan saken koste regjeringen mye.

– Hvis Venstre får det som de vil, kan Frp bryte ut av regjeringen. Hvis Frp får det som de vil, kan Venstre bryte ut. Det er en veldig alvorlig situasjon for regjeringen, sier Strand.

Tirsdag avbrøt statsminister Erna Solberg et besøk på Island. Hun dro hjem for å ordne opp i saken.

Siste utgave

På forsiden nå