Norge

Elever med dysleksi fikk for lite og dårlig hjelp

Dysleksi Norge spurte hvordan foreldre og elever hadde det når skolene var stengt. – Uten foreldrene mine hadde det ikke gått, skriver en elev.

I mange uker måtte skoleelever få undervisning hjemme. Årsaken var korona-viruset som spredte seg blant oss. Det var utfordrende for mange. Spesielt for familier med dysleksi. Det har Klar Tale skrevet om tidligere i denne saken.

Nå er elevene endelig tilbake på skolen. Organisasjonen Dysleksi Norge har utført en undersøkelse. De spurte hvordan deres medlemmer opplevde å ha hjemme-skole. 580 foresatte og 35 elever svarte på undersøkelsen.

En tredel av foreldrene mener barna har fått dårlig oppfølging fra skolen. Godt over halvparten mener skolen har lagt dårlig til rette for barna.

– Læreren glemmer at eleven har dysleksi - ingen ekstra tilrettelagt undervisning. Det skriver en foresatt i en kommentar til undersøkelsen.

– Mye oppgaver knyttet til les dette, skriv oppgave, skriver en annen.

Ikke alle foreldre er fornøyde med skolen i en normal situasjon, heller. Det sier Caroline Solem. Hun er general-sekretær i Dysleksi Norge.

– Men dette resultatet er verre enn det pleier, sier Solem til Klar Tale.

Mange av elevene svarte at de syntes det har vært vanskelig å jobbe alene. Det svarte sju av ti som deltok i undersøkelsen. Nesten like mange mente det har vært for mye skolearbeid. Det gjelder i perioden med hjemme-skole.

– Vanskelig å jobbe alene når jeg ikke forstår oppgavene og foreldre må på jobb, skriver en av elevene i undersøkelsen.

Flere kommenterer at de har klart seg. Men at det er takket være foreldrenes innsats.

– Uten foreldrene mine hadde det ikke gått, skriver en elev.

– Mamma har hatt hjemmeundervisning med meg og tilrettelagt alt for lettere læring. Klarer ikke jobbe alene, skriver en annen.

Disse svarene bekymrer Solem i Dysleksi Norge.

– Elevene sier veldig tydelig at de har fått mye støtte av foreldrene sine. Det gjør meg bekymret for de sosiale forskjellene. Noen har foreldre som følger opp, mens noen ikke har det. Vi må få jevnet ut den forskjellen. Jeg tror det har vært beintungt for de som ikke har foreldre som står på, sier hun.

Til vanlig skal elever som sliter med å lese og skrive, få den ekstra hjelpen de trenger. Men i tiden med hjemme-skole var det vanskelig å få til. Nå er det viktig å sørge for at elevene som mistet spesial-undervisning, får hjelp framover. Det mener Solem.

– Bør noen få timene de mistet, tilbake? Noen flere enn før kan ha behov for spesial-undervisning. Årsaken er at de har havnet bakpå, sier hun.

Hun tror ikke hjemme-skolen vil ha store følger for de største elevene. Det er dersom skolene klarer å gi dem hjelpen de trenger framover. Men det kan bli vanskeligere for de yngste som lærer å lese, frykter Solem.

– Det kan ha negative følger på sikt. Det gjelder de som ikke har fått god, grunnleggende opplæring i lesing. Eller i andre grunnleggende ferdigheter. For skolen går raskt videre, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå