Norge

Solgte varer for 17 prosent mer

Dagligvare-butikker i Norge økte salget i 2020. De solgte varer for over 30 milliarder mer enn året før.

Butikker som selger mat og drikke økte salget i fjor. Mye av det skyldes stengte grenser, at vi har jobbet fra hjemme og at svært få av oss har reist til andre land.

Dagligvare-butikker i Norge solgte varer for 208,8 milliarder kroner i fjor. Det viser en rapport laget av NielsenIQ. Det er ett analyse-selskap. De sier butikkene solgte varer for 17,1 prosent mer enn i 2019. Da solgte de varer for 178,3 milliarder kroner.

Det var svært lite grensehandel i 2020. Det skjedde fordi grensa til Sverige ble stengt, og det ble krav om karantene etter reiser til landet. Mange serveringssteder har vært stengt, folk har vært i Norge, og flere har spist måltidene sine hjemme da de har hatt hjemmekontor.

Norgesgruppen er den største gruppa med butikker i Norge. De eier blant annet kjedene Kiwi, Meny og Joker. De økte sin andel av markedet med 0,4 prosent-poeng. De har 44,1 prosent av markedet. For hver 100-lapp folk i Norge bruker på mat og drikke, så ender 44 kroner og 10 øre opp hos Norgesgruppen.

– Dette er gode tall. Men rapporten fra Nielsen måler ikke hele dagligvaremarkedet. Vi ser at stadig flere utfordrer bransjen. Det skjer på flere typer varer. Det gir mer konkurranse. Vi får også mer riktige tall først når grensa mot Sverige åpner igjen bilde, sier Runar Hollevik. Han er konsernsjef i Norgesgruppen.

Kjeden Coop tapte andeler av markedet i 2020. De har likevel 29,3 prosent av markedet. Det er 0,1 prosentpoeng mindre enn året før. Rema har like stor andel som i 2019. Den er på 23,2 prosent.

Kristine Aakvaag Arvin er kommunikasjons-sjef i Kiwi. Hun sier til nyhetsbyrået NTB at de har ansatt mange det siste året. 2.000 personer har fått jobb fordi Kiwi har fått en større andel av markedet.

Grensa til Sverige var bare åpen som normalt i under tre måneder i fjor. Det førte til svært mye mindre grensehandel. Det sier Statistisk Sentralbyrå (SSB). De har tall som viser at det ble 85 prosent mindre grensehandel fra starten av januar og til slutten av september enn på samme tid i 2019.

Rapporten fra NielsenIQ viser også at vi har kjøpt mer av varene som mange kjøper i Sverige. Det ble solgt 42,8 prosent mer tobakk i Norge. Det ble solgt 22,2 prosent mer drikkevarer. Det ble solgt 18,6 prosent mer sjokolade og sukkervarer i matbutikken enn året før. Det var butikker nær grensa til Sverige som økte salget mest. Der økte salget med 21,5 prosent.

Siste utgave

På forsiden nå