Norge

Sier folk sliter når det meste skjer digitalt

Nav og andre tjenester er blitt mer digitale. Det gjør at flere sliter med å forstå, tror Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Mye av kommunikasjonen mellom folk og Nav skjer digitalt. Det er litt av årsaken til at mange sliter med å forstå informasjon fra Nav, mener Åsne Midtbø Aas. Hun er pedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge. Organisasjonen jobber for blant andre folk med lese- og skrivevansker.

– Noen har ikke digitale ferdigheter i det hele tatt. Noen har faktisk ikke smarttelefon. Mange mennesker har ikke e-post. Dette gjør at folk blir enda mer utenfor, sier hun.

Én av tre bedrageri-dømte sier de ikke forsto reglene til Nav. Det viser Klar Tales undersøkelse av de 77 første dommene som ble oppdaget i Nav-skandalen. En stor andel sa at de slet med å forstå skriftlig informasjon fra Nav. Mange sier de misforsto hvordan de skulle fylle ut meldekort.

De siste årene har Navs åpnings-tider for drop-in blitt kortere. Det skriver kanalen NRK. Nav-direktør Hans Christian Holte sier at årsaken er at færre besøker Nav-kontorene. Det er fordi mer digitale tjenester har erstattet mange av besøkene, sier han til kanalen. Under korona-pandemien har åpnings-tidene flere steder blitt enda kortere.

Det gjør problemet enda større, mener Aas.

– Selvfølgelig er jeg veldig glad for at alt er blitt mer digitalt. Men jeg tror vi snakker altfor lite om digital kompetanse. Dysleksi Norge møter veldig mange voksne medlemmer som har hatt en dårlig skolegang. Og som har gått på mange smeller psykisk. De vegrer seg for veldig mye. Også mennesker som har matematikk-vansker vil slite fryktelig i møte med Nav, sier Aas.

Hun mener Nav burde ha flere folk på jobb til å snakke med folk.

– Du kan ikke bare ha den digitale biten. Vi trenger mennesker i systemet som har tid til å prate med deg. Og hjelpe deg med å finne fram i systemet, sier hun.

Mange trenger hjelp til å skrive ting i møte med det offentlige, sier hun.

– Det er faktisk mange mennesker som er livredde for å skrive. Og det kreves mye mer skrive-kompetanse i dag enn det gjorde for bare ti år siden, sier Aas.

Aas er ikke overrasket over at så mange sier de ikke forsto reglene til Nav.

– Nå må samfunnet snart skjønne at det finnes mennesker som dette er vanskelig for. Og så må vi ta hensyn til det. Det blir forferdelig dyrt å ikke gjøre det, sier hun til Klar Tale.

Hun sier at problemet med at folk ikke forstår eller får meg seg regler, gjelder flere tjenester enn Nav. Det får Dysleksi Norge høre fra sine medlemmer, sier hun.

– Det gjelder hele offentlig sektor, sier hun.

Aas nevner blant annet studenter med dysleksi på noen universiteter og høyskoler. De må søke skriftlig om tilrette-legging. Det må de gjøre innen en viss dato hvert halvår.

– Det er studentens ansvar å vite om det og gjøre det. Men hvordan skal du vite at du skal søke om noe når du ikke vet om muligheten? Dette er et mye større problem enn Nav. Men det får så vanvittig store følger når det er Nav det gjelder, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå