Norge
Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre under partiets digitale landsmøte denne uka. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Bruker mer penger enn motstanderen

Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet bruker mest penger på annonser før valget. De har brukt én million mer enn Høyre.

På under to måneder har norske partier brukt 4,5 millioner kroner på annonser. Det gjelder både annonser på Facebook og Instagram. Partiet som har brukt mest er Arbeiderpartiet (Ap). De har brukt 1,95 millioner kroner. Fremskrittspartiet (FrP) er på andreplass med 1,3 millioner kroner.

Et av partiene har nesten ikke brukt noe penger på annonser på disse sidene. Høyre har kun brukt 69.000 kroner så langt. De mener at valgkampen handler om å møte folk der de er. Både gjennom å være der fysisk og på nett.

– Vi har valgt å prioritere annonsering i andre digitale kanaler enn Facebook. Vi har vurdert at vi får mer ut av det andre steder. Vi har sett på pris og hvor vi tror vi treffer flest velgere. Det sier Cecilie Jensen. Hun er Høyres sjef for digitale medier.

---

Kort om saken

  • Arbeiderpartiet bruker nesten to millioner kroner på internett-annonser.
  • Fremskrittspartiet følger tett på med litt over én million.
  • Høyre bruker kun 69.000 på annonser. Disse tallene er hentet fra bruk på Facebook og Instagram.

---



Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå