Norge
VG er mest leste mediehus og er den digitale avisen med flest lesere, mens Aftenposten er største papiravis.
Foto: Ali Zare / NTB

Over halvparten av abonnementer på nett

Nå er flere abonnementer på nett enn i papirform i Norge. Flere abonnerer også på en avis enn før.

Av dem som abonnerer på aviser i Norge, er halvparten nå kun på nett. Flere abonnerer enn før, med en økning på 0,5 prosent i første halvår av 2021. Nå er 51 prosent av abonnementene kun digitale.

Det viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Randi Øgrey er administrerende direktør i MBL.

– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter. De fleste av disse er digitale. At det heldigitale nå utgjør halvparten av abonnentene, viser at norske aviser gjør en god jobb. Det gjelder både digital journalistikk og digital medieutvikling, sier hun.

Tallene viser at det er drøyt 1,3 millioner heldigitale abonnementer. Det er over 70.000 flere enn i andre halvår av 2020. Nasjonale nisjeaviser opplever den største opplagsveksten, med 2,9 prosent framgang.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå