Norge

Mange forbrukere føler seg lurt når de kjøper mat

Fire av ti norske forbrukere føler seg lurt når de kjøper mat. Årsaken er at varer er for dårlig merket med hvilket land de er fra.

Forbrukere i Norge er misfornøyd med måten mat blir merket med opprinnelsesland. Det sier Forbrukerrådet. De er en organisasjon som jobber for at det skal være lett å være forbruker i Norge. De har hatt en undersøkelse av måten mat blir merket.

De jobber med å vurdere tall fra undersøkelsen. Men så langt sier flere enn 4 av 10 at de har følt seg lurt når de har handlet en råvare de trodde var fra Norge. Det skriver avisa Nationen.

Folk kan bli forvirret, og dermed føle seg lurt. En årsak kan være måten ulike varer er plassert i butikken. Det sier Gunstein Instefjord. Han er sjef for forbruker-politikk i Forbrukerrådet.

– Kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland kan være pakket på samme måte og plassert side om side i butikken. Da kan forbrukere som vil kjøpe kjøtt fra Norge ende opp med to ting. De kan føle seg lurt, og de kan ha kjøpt feil produkt, sier Instefjord.

Noen ganger står det heller ingenting på varen om hvor den er fra, ifølge ham.

Rundt halvparten av dem som har svart på undersøkelsen sier det er viktig at det er lett å se hvor varen er fra. Dagens regler er for dårlige når så mange også sier de har følt seg lurt, mener Instefjord.

Siste utgave

På forsiden nå