Norge

Folk forsto ikke Nav. Nå skal direktoratet få hjelp med språket

Nav søker etter en egen språk-rådgiver. Det er viktig at Nav har et språk som gjør at vi forstår, sier ekspert.

Arbeids- og velferds-direktoratet Nav leter etter en person som kan hjelpe dem med språket. De har utlyst en jobb som språk-rådgiver.

– Det er stor interesse i Nav etter hjelp med klarspråk. Vi trenger å styrke dette området, sier Hege Turnes til Klar Tale. Hun er kommunikasjons-direktør i Nav. Turnes sier at de endelig har fått satt av penger til dette.

– Jeg er kjempefornøyd med det. Jeg har store forventninger, sier hun.


Vi skal få hjelp om vi trenger det. Det sørger Nav for. Blir du syk og ikke kan jobbe, kan du ha rett på sykepenger eller annen støtte. Du skal også få hjelp hvis du mister jobben og er uten inntekt. Men da må du forstå hvordan du skal søke om støtte. Du må vite hvilke regler som gjelder hos Nav.


Det kan være vanskelig hvis reglene er forklart på et komplisert språk. Mange kan i tillegg ha ekstra utfordringer med å lese. Eller de kan ha problemer med å forstå norsk.


Forsker Cecilie Drougge Halstensgaard jobber med klart lovspråk ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på hvordan organisasjoner som Nav kan forklare folks rettigheter og plikter på en klar og tydelig måte. Hun sier det er viktig at Nav har et språk som gjør at vi forstår.

– Om vi ikke forstår språket Nav bruker, kan vi gå glipp av viktige rettigheter og plikter vi har. I verste fall kan vi bryte loven uten at vi er klare over det. Bare fordi vi ikke forsto hva Nav mente å si til oss, sier hun.


Bryter du loven, kan du miste støtten du har fått. Du kan måtte betale tilbake penger. I verste fall kan du bli dømt til fengsel. Det skjedde i den såkalte Nav-skandalen. Da ble folk dømt for å ha brutt Navs regler om reise til utlandet. Senere viste det seg at de dømte likevel hadde lov til å dra til land i Det økonomiske europeiske samarbeids-område (EØS). Det var Nav som hadde tolket reglene feil.


Mange av de dømte i Nav-skandalen, hadde ikke forstått reglene Nav mente de måtte følge. Det fant Klar Tale ut. Dette ble tydelig i en gjennomgang av de første uriktige dommene som ble oppdaget. Flere av de dømte syntes informasjonen fra Nav var på et vanskelig språk. Og at det var så mye informasjon at det var vanskelig å få med seg alt.

Her kan du lese mer om saken:


Er Klar Tales sak om Nav-skandalen en årsak til at Nav ansetter en språk-rådgiver? spør Klar Tale. Dette svarer kommunikasjons-direktør Turnes:

– Vi har tatt med oss veldig mange ting i arbeidet med klart språk. Vi har jobbet med dette siden 2011. Den siste tiden merker vi at folk er mer bevisste på klart språk. Så det er mange årsaker til at det er mulig å få til akkurat nå, svarer Turnes.


Det er 11 år siden Nav startet jobben med å bedre språket. Ennå er de langt fra i mål.

– Hvorfor er det så vanskelig å få til?

– Først og fremst fordi det er så mye. Det er også en prosess for å få dem som jobber i Nav, til å forstå hvor viktig klarspråk er. Men interessen for godt og klart språk er mye større nå enn for bare noen år siden, sier Turnes.


Nav er en stor organisasjon. Det er langt fra hovedkontoret i Oslo til et Nav-kontor på bygda. Derfor er det viktig at også fylkesdirektører og ledere for enheter er med på arbeidet med språk. Slik kan Nav også bedre språket de bruker lokalt, forteller Turnes.

– Vårt mål er at alle som er i kontakt med oss, skal få forståelig og korrekt informasjon. Det skal skje på en måte som er både respektfull og støttende. Vi skal bruke klart språk. Vi skal møte folk med tillit i alle kanaler, sier hun.


For å få til dette, skal Nav blant annet gjøre mer testing av språket. De skal få vanlige folk til å si om de forstår tekstene til Nav. I tillegg skal de fortsette å gjøre innholdet på nav.no lettere å forstå. Nettsidene hadde 86 millioner besøk i fjor, ifølge Turnes.


Språkforsker Halstensgaard synes det er bra at Nav nå skal få en egen språk-rådgiver.

– Det viser at Nav ønsker å gjøre noe med at folk ikke alltid forstår dem. En språk-rådgiver kan være en god drivkraft til den jobben, sier hun.


---

Nav søker hjelp med språket:

  • Nav skal hjelpe folk ved sykdom eller arbeids-ledighet.
  • Men mange synes språket deres er vanskelig å forstå.
  • Nå skal Nav få en egen språk-rådgiver.

---



Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå