Norge

Menn er mest opptatt av pris, mens kvinner vil unngå kø

Sist år endret kjøpemønsteret seg. Både hos menn og kvinner. Det viser tall fra betalings-leverandøren Nets. Menn handler barneklær, mens kvinner kjøper mer hagevarer.

– Det er interessant å se at der det har vokst mest er netthandel av barneklær hos menn. Mens veksten for bygg og hage er hos kvinner. Det sier Ardalan Fadai. Han jobber for betalings-leverandøren Nets.

Han mener det er pandemien som har endret våre vaner til å handle.

Menn handlet 35 prosent mer klær til barna på nett i fjor. Samtidig kjøper kvinner flere bygg- og hagevarer på nett. Her har det vokst med 53 prosent, ifølge Nets.

Kvinner kjøper mer utstyr til bil, båt og motorsykkel. I fjor kjøpte de 41 prosent mer enn året før. Menn kjøpte kun 17 prosent mer.

– Selv om flest menn kjøper slikt utstyr, er det større vekst hos kvinner, sier Fadai.

Han legger til at kvinner handler fortsatt mest klær, sko og interiør.

Menn kjøper fortsatt mest bilutstyr, byggevarer, alkohol, takeaway-mat og elektronikk. Til tross for at de handler mer barneklær på nett.

– Det er faktisk flere menn enn kvinner som sier de kjøper sexleketøy og erotiske artikler på nett, sier han.

Årsaken til at de fleste handler på nett er at det er enkelt. Fadai sier at rapporten viser at handel skal være så lite komplisert som mulig.

– Det er også interessant at en av ti kvinner sier de handler på nett for å unngå kø. Hos menn er det fem prosent, sier han.

Fadai legger til at menn sier de handler på nett fordi det er enkelt å sammenligne priser.

– Det kan se ut som at kvinner er mest opptatt av å spare tid, mens menn er mest opptatt av å spare penger, sier han.

---

Kort om saken

  • Flere menn kjøpte barneklær på nett det siste året. De handlet hele 35 prosent mer enn året før.
  • Kvinner kjøper mer utstyr til bil, båt og motorsykkel.
  • Menn handler på nett fordi det er enkelt å sammenligne priser. Mens kvinner handler på nett for å unngå kø.

---

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå