Norge

Reklame som pynter på virkeligheten bør merkes tydelig

Reklame der folk får endret utseendet sitt, skal merkes. Det bør bli lett å få øye på denne merkingen, mener Medietilsynet.

Norge — Mange reklamer pynter på virkerligheten. Bilder blir endret, slik at folk på bildene for eksempel ser penere ut. Slik retusjering skal merkes. Og det må gjøres tydelig, mener Medietilsynet.

– Tydelig merking er en forutsetning for at barn og unge skal kunne vurdere innholdet på en kritisk måte, sier Hanne Nistad Sekkelsten i en pressemelding. Hun jobber i Medietilsynet.

I fjor vedtok regjeringen at det skal innføres en plikt til å merke reklame. Det gjelder reklame der folk får endret kroppsfasongen sin eller størrelse på kroppen. Det samme gjelder hvis huden er endret på.

1. juli blir det en egen lov.

– Det skal ikke være i tvil om hva merkingen betyr, sier Sekkelsten.

Mange unge merker et press på hvordan de skal se ut. En merking av retusjert reklame kan bidra til å minske dette presset, tror Sekkelsten.

Rundt halvparten av norske ungdommer har fått reklame for produkter som skal sørge for at de blir tynnere. Eller reklame for noe som gir dem større muskler. Det viser undersøkelsen Barn og medier 2020.


Siste utgave

På forsiden nå