Norge
[object Object]

Analytiker tror folk kan reise trygt med SAS i sommer

Folk som skal reise med SAS i sommer vil neppe merke mye til at de sliter økonomisk. Det sier en analytiker. Han tror det også er mindre fare for streik.

Hans Jørgen Elnæs er flyanalytiker i Winair AS. Han tror økonomien i flyselskapet SAS er god nok til at de klarer seg på både kort og mellomlang sikt. Dermed vil neppe problemene få følger for folk som skal reise i sommer, forklarer han til nyhetsbyrået NTB.

SAS er i en stor økonomisk krise. Tirsdag ble det klart at den svenske staten sier nei til å gi dem mer penger som hjelp. Men Sverige sier ja til å være med på kriseplanen. Den har fått navnet SAS Forward. Der tilbyr SAS aksjer til alle de skylder penger. Til gjengjeld slipper de betale gjelda de har til alle som takker ja til aksjer.

SAS har en gjeld på rundt 19,3 milliarder norske kroner. Men Elnæs sier de også har rundt 8,2 milliarder norske kroner på konto.

– Det er ingen fare for at SAS kan gå tom for penger om kort tid, sier Elnæs. Han sier at det også ser ut til at SAS vil tjene godt fra juli til september.

Fra april til juni hadde SAS et underskudd før skatt. De brukte over 1,45 milliarder norske kroner mer enn de tjente. De brukte også mer penger enn de tjente fra januar til mars i år.

Det er mange kunder av SAS som har fått beskjed om at de må reise med noen andre i sommer. Rundt 5.000 flyginger er avlyst. Årsaken er at SAS har for få ansatte og at de venter på fly de skulle ha fått levert. Ifølge selskapet er de fleste varslet, og har fått andre tilbud om reiser.

Men det er mye som kan endre seg. Det er kaos på flere flyplasser i Europa for tiden, og det kan også få følger for SAS. Da kan flere flyginger bli avlyst.

SAS har også jobbet med å bli enig med fagforeningene om hva de skal spare penger på. Elnæs mener det nå er mindre fare for at det blir streik i SAS i sommer.

– Fra Danmark er det kommet signaler om at pilotene er villig til å forhandle og finne en løsning om SAS Forward. Jeg er ganske sikker på at ledelsen i SAS og pilotene blir enige. Da blir det ingen streik, sier han.

Elnæs mener fagforeningene kunne ha stilt flere krav om Sverige hadde lovet å bidra med penger.

Selskapet har slitt i flere år. Det er bare to år siden 5.000 ansatte måtte slutte i jobbene sine i SAS.

Nå må SAS prøve å skaffe penger fra det private markedet. De har et håp om at det kan føre til at det blir investert rundt 9,2 milliarder kroner i selskapet. SAS vil også få gjort om gjeld til aksjer og spare penger på andre måter.

– Dette må på plass. SAS vil gjerne prøve å løse dette uten å havne i retten, sier Elnæs. Han minner om at det skjedde med flyselskapet Norwegian. De måtte forhandle både i retten i Oslo go Dublin.

I tillegg til Sverige er også Danmark en av eierne i SAS. Norge solgte sin andel av selskapet i 2018. Men bidro med 1,5 milliarder kroner som hjelp under korona-pandemien. Regjeringen i Norge har sagt at de kanskje vil godta å få aksjer i stedet.

Jacob Pedersen er luftfarts-analytiker i danske Sydbank. Han sier ifølge avisa Dagens Næringsliv (DN) at det kan få følger for Danmark at Sverige sa nei til å bidra med mer penger. Pedersen tror den danske staten vil bli nektet å øke sin eierandel. Det gjør at det blir et stort press på danske politikere.

For Kastrup Lufthavn er den største arbeidsplassen i Danmark. Noe av årsaken er at det er hovedflyplassen til SAS. Dermed er det mulig å argumentere for at SAS er viktigere for Danmark enn det er for Sverige.

Pedersen er redd for at selskapet kan slite hvis de ikke klarer å skaffe nok penger.

– Nye avtaler med ansatte og kreditorer sammen med en ny struktur for eierne kan skape et sunnere SAS, sier han ifølge DN. Men om de feiler på å skaffe mer penger kan det føre til at selskapet kan slite enda mer i framtiden.

---

Kort om saken

  • Flyselskapet SAS har slitt med økonomien i flere år.
  • De prøver å finne en løsning på problemene.
  • Men problemene vil neppe få følger for folk som skal på reise i sommer.

---

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå