Norge

Skal du ut og fly? Dette har du krav på hvis det går galt

Flyteknikere som streiker, kaos på internasjonale flyplasser og flere avganger med fly blir avlyst. Hva gjør du om du blir påvirket av kaoset?

Mange har allerede startet sommerferien sin. Derfor er også mange bekymret for hva de skal gjøre om flyet er forsinket. hva har du egentlig krav på?

– Det er viktig å huske på at flyrettighetene fremdeles gjelder. Det sier Henrik Ebne. Han jobber for Forbrukerrådet.

Han sier at årsaken til kaoset er at mange flyplasser mangler folk til å jobbe. Han sier også enkelte steder fortsatt har regler mot korona-viruset. Derfor sier han at det er viktig at du vet at du har rettigheter hvis det går galt.

---

Har flykaoset fått følger for deg? TIPS OSS

---

Ebne sier at flyselskapet har en plikt til å informere deg om noe er galt. Om flyet er forsinket, om det er avlyst eller om noe har skjedd. Slike meldinger skal du få på enten mobil, gjennom en app eller på mail.

– Flyselskapet er forpliktet til å informere deg. De skal sørge for at du får mat og drikke om flyet er veldig forsinket, sier han.

Ebne sier også at du kan ha krav på både hotell og penger.

– Hvilke rettigheter du har, avhenger av hvor langt du skal fly. Og hvor lang forsinkelsen er og hva som er årsaken, sier han.

Nederst i saken kan du finne et verktøy som viser hva du kan ha krav på!

Hvis du og familien reiser til Spania og flyet er forsinket med to timer? Da har du ingen krav. Men er det forsinket med fire timer har du både krav til mat og en kompensasjon på 4.000 kroner.

Du skal få dekt mat til de timene du er på flyplassen. Ender det opp med at du må overnatte for å ta et fly dagen etter? Da skal flyselskapet betale for dette.

Forsinkelser er ikke uvanlig når vi er ute å flyr. Men hva om flyet blir avlyst eller kansellert?

Forbrukerrådet sier at du har tre valg om det skjer.

  1. Du kan få tilbake pengene du har brukt på å kjøpe flybilletter. Du har ingen rett til å kreve mat, drikke og overnatting på flyplassen om du velger dette.
  2. Du kan få booket om reisen slik at du kan reise med samme eller et annet selskap. Slik at du kommer fram til stedet du skal så snart som mulig. Dette skal flyselskapet betale for.
  3. Du kan også dra hjem og booke ny reise til en annen gang. Du har krav på at den nye reisen skal være lik den du egentlig skulle på. For eksempel samme billettklasse.

Forbrukerrådet sier også at du kan ha krav på 4.000 kroner. Men at det avhenger av når du fikk vite om at flyet ble kansellert. Du har ikke krav på dette dersom flyet ble avlyst som følge av dårlig vær.

Har du endelig kommet deg fram feriestedet, men mangler bagasjen din?

– Du må si fra på flyplassen at bagasjen ikke har kommet fram. Eller at den er blitt skadet, sier Ebne.

Han sier også at du har krav på å få bagasjen levert når den kommer.

– Det er også krav på å få dekket ting du trenger. Både toalettartikler og klær, sier Ebne.

Ebne og Forbrukerrådet har noen råd til deg som skal ut å reise nå.

– Vurder å kjøp fleksible billetter som kan bookes om, eller avbestilles, sier han.

Han sier også at du bør følge med på informasjon fra flyselskap, men også på flyplassene du skal innom. Beregn også god tid, sier Ebne.

Han mener også du bør utsette reisen til over høysesong om det er mulig.

– Eller så kan du vurdere ferie hjemme, sier Ebne.

Vil du sjekke hvilke rettigheter du har på akkurat din reise. Bruk skjemaet under:

---

Kort om saken

  • Mange opplever problemer med å reise for tiden.
  • Fly blir forsinket og avganger blir kansellert.
  • Forbrukerrådet ber deg sjekke hvilke rettigheter du har.

---