Norge
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. 
Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB

Frykter følgene av at færre nordmenn finner ny musikk på radio

Folk har fått nye medievaner. Det kan skape trøbbel for de i Norge som lever av å skape musikk, mener Tono.

De som skaper musikk merker nå at folk har fått nye medievaner, sier Willy Martinsen. Han er kommunikasjons-direktør i Tono. Det er interesse-organisasjonen for de som skaper musikk i Norge.

Årsaken er at flere av oss finner ny musikk på andre steder enn før. Det viser en ny undersøkelse.

Det er fortsatt flest nordmenn som finner ny musikk av å høre på radio. Rundt 20 prosent av oss gjør det.

Men Martinsen sier at det for bare to år siden var rundt 30 prosent som svarte det samme.

I samme periode har Facebook, Instagram og TikTok mer enn doblet seg. I 2020 var det 6 prosent som sa de fant ny musikk i sosiale medier. I 2022 er det 13 prosent som svarer det samme.

Folk svarer også at YouTube, TV og tips fra venner har mindre effekt på hva de hører på enn før.

Dermed er det bare sosiale medier som har en positiv utvikling.

Med dagens trend vil det være radio og sosiale medier være like viktige om to år.

Det kan bli et problem for mange som lager og spiller musikk i Norge, mener Martinsen. Årsaken er at det i sosiale medier er større konkurranse med musikk fra andre land, og på andre språk.

– Sosiale medier velger ut musikk basert hva de tror hver enkelt bruker liker. Det kan bety at det blir vanskeligere for norsk musikk å nå ut på en bred og synlig måte til det norske publikumet for musikk, sier han.

Undersøkelsen heter Polaris Nordic Digital Music Survey. Den har målt bruk og vaner innen musikk blant folk som bor i Norge, Danmark, Finland og Sverige.




Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå