Norge

Stålet som ble brukt på ødelagt bro kunne vært forbudt

I 2013 vurderte Statens vegvesen å forby broer bygt med corten-stål. Den samme typen stål ble brukt på Tretten bru, som raste for to uker siden.

15. august raste Tretten bru i Øyer kommune. Den strakk seg over både elva Gudbrandsdalslågen og veien E6. Det er fortsatt uklart hva som var årsaken.

Mye av broen er laget av treverk. Men det er også brukt en type stål i flere viktige deler som skal holde broen solid nok. Denne typen stål blir kalt corten-stål.

Magasinet Teknisk Ukeblad (TU) melder at det har vært advart mot å bruke dette materialet i slike type deler i flere år. I 2013 foreslo Statens vegvesen å forby en slik bruk, skriver magasinet. Den nye Tretten Bru var ferdig året før.

I 2022 står det nå at bruk av dette stålet må bli godkjent ved en teknisk kontroll av planen før arbeidet kan starte.

Vegdirektoratet har takket nei til å svare på spørsmål fra TU om vurderingene som er gjort av materialet.

Norges Automobil-Forbund (Naf) har fra før spurt om det har vært god nok kontroll av broene, sier Ingunn Handgard. Hun er pressesjef i Naf. De krever at både Statens vegvesen og andre som har hatt en rolle i dette skal være helt ærlige. Det må til for å hindre at noe slikt kan skje igjen.

Hun sier også at de vil vite hvorfor dette eventuelt er holdt skjult.

Da broen raste om morgenen mandag 15. august var det en lastebil og en personbil på broen. Ingen ble fysisk skadd.

I tiden etter har 14 lignende broer blitt stengt mens de venter på svar på hvorfor broen på Tretten raste.

Vegvesenet er snart ferdig med sine undersøkelser av broene. De håper at de første broene kan åpne opp igjen denne uka.

Siste utgave

På forsiden nå